The Amazing Howard Hughes

The Amazing Howard Hughes

När Howard Hughes dog 1976 var han en av de mest kända personerna i USAs nöjes- och affärsliv. Året efter gjordes miniserien The Amazing Howard Hughes som försökte summera denna excentriska person.Martin Scorcese gjorde The Aviator 2004 och i den gestaltade Leonardo DiCaprio Hughes. Den är inte riktigt lika lång (170 minuter) som TV-serien då den visades första gången. Den här versionen av The Amazing Howard Hughes är nedklippt från 215 minuter till 123 minuter och det märks. Det är i och för sig inte det enda som är nedklippt. Bildformatet i original är 4:3 men har klippts om till 16:9 vilket medför att huvuden ibland blir kapade i toppen och bilden upplevs ofta trång. Information i toppen och botten av bilden är helt enkelt borta och det är störande.

Det är underligt att det är den klippta versionen som finns på BDn och DVDn som finns i utgåvan. När det klipps bort nästan 100 minuter är det oundvikligt att drama och berättande blir lidande. Såklart får vi inte reda på alla underligheten som Hughes höll på med heller. Ett ställe där detta märks tydligt är då Hughes helt plötsligt stänger ute omvärlden från att varit framgångsrik och social i affärslivet. Det blir som en överraskning för åskådaren. Följden av detta blir att vi endast kommer att skrapa på ytan av mannen Hughes. Även om Scorceses filmatisering inte heller är komplett upplevs den i jämförelse med denna komma betydligt djupare in på livet på miljardären. Det är dock så att den här filmen  kompletterar The Aviator och de tillsammans ger ett mer komplett porträtt av en besynnerlig och samtidigt genialisk man.Även om Tommy Lee Jones gör ett ganska stabilt porträtt av Hughes är det svårt att tro att han är Hughes. Herr Jones är däremot förvillande lik Brad Pitt när han gestaltar Hughes i unga dagar. Klippningen gör att övriga karaktärer lider rejält, till exempel Ed Harris som endast får vara med en halv minut i hela filmen. Marla Carlis som ska se ut som Jane Russel har inte en enda rad dialog i denna version och Morgan Brittany som spelar en av Hughes fruar är helt bortklippt. Kvinnor passerar revy och många nämns inte ens vid namn. Det finns bara två kvinnliga karaktärer som finns med mer än fem minuter i filmen och det är Billie Dove (Lee Purcell) och Katherine Hepburn (Tovah Feldshuh). De tillför emellertid väldigt lite till filmen utan används bara som snygg rekvisita. Från början var tanken att Warren Beatty skulle spelat Hughes men han tackade nej till mångmiljonkontraktet tyvärr. Beatty skulle säkert gjort ett helt annorlunda porträtt än Jones som ju längre filmen lider mer och mer ger intryck av att bara läsa upp dialogen. Det är nästan som om Jones själv inte är intresserad.

Det som drar ner utgåvan rejält är bildkvaliteten som är bedrövlig och väldigt långt från Blu-ray. Det finns massor med repmärken och brus som syns genomgående. Bandfenomen på grund av för låg upplösning syns i varje scen och så fort någon av karaktärerna har mönstrade kläder på sig förstärks detta än mer. Nästan moire-liknande effekter stundtals och kanterna kring varje person i bild är klart hackig. Överföringen är knappt bättre än DVDn. Färgerna upplevs helt utan stuns och detaljrikedomen är helt frånvarande. Ljudet är bra i jämförelse, men det är en klen tröst och endast i stereo.

The Amazing Howard Hughes kan jag inte rekommendera i denna utgåva. Det har helt enkelt för många tillkortakommanden. Försök hitta den oklippta versionen av filmen, sätt dig med en biografi om mannen eller varför inte se om The Aviator istället. Du kommer bara bli besviken om du ger dig på den här tyvärr.

The Amazing Howard Hughes, reviewed by Mats Lundberg on 2013-02-18T07:00:45+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 18 februari, 2013