Spiderman, Spiderman,
Does whatever a spider can
Spins a web, any size,
Catches thieves just like flies
Look Out!
Here comes the Spiderman.

Peter Parker har det väldigt tufft i livet. Innan hans svärfar dog så lovade han att inte dra in hans flickvän Gwen Stacy i livet som Spider-Man. Det kan sluta illa. Peter kan inte släppa taget om varken Gwen eller sitt alter ego, men Gwen tar beslutet åt honom och väljer att göra slut. Samtidigt försöker Peter gräva i varför hans föräldrar lämnade honom hos faster May och farbror Ben.

Som i de tidigare filmatiseringarna får Spider-Man möta en del skurkar som vill göra livet surt för honom och hans omgivning. I The Amazing Spider-Man 2 är det inte mindre än tre stycken fiender vi får möta. Huvudskurken är Max Dillon (Jamie Foxx, Django Unchained), en ensam, utstött man som arbetar som elektriker på Oscorp tills han är med om en hemsk olycka och förvandlas till Electro, en blå varelse som lever av elektricitet och kan använda det som vapen. Sen har vi Peter Parker’s gamla vän Harry Osborn (Dane DeHaan, Chronicle), vars far precis avlidit av en fruktansvärd sjukdom som visar sig gå i arv till Harry och han blir Green Goblin. Sist, men inte minst (storleksmässigt) har vi Aleksei Sytsevich (Paul Giamatti, Sideways) som får ta del av en Oscorp-uppfinning i form av en stor robot-noshörnings-kostym och blir Rhino.

bild3

Andrew Garfield (Never Let Me Go) spelar återigen Spider-Man, som i den här serien är mer humoristisk än Tobey Maguires gestaltning i filmerna från tidigt 00-tal. I den första The Amazing Spider-Man hade jag lite svårt att acceptera den ”fjantigare” versionen av Spindelmannen, men  jag tycker att Garfield gör ett bra arbete med att få fram både Parker’s och Spidelmannens personlighet. Foxx gör ett enastående bra jobb med karaktären Max, speciellt i en scen som presenterar och visar vilken typ av person han är när han fyller år och pratar med sig själv som om han vore Spindelmannen, och även som skurken Electro. Dane DeHaan är riktigt kuslig som Harry Osborn och levererar stor inlevelse, trots att jag gillar Willem Dafoes version av Green Goblin mer än den ”nya” versionen.

bild2

Filmen är strax över två timmar lång, vilket jag brukar ha ganska svårt att orka med då det kan vara svårt att få till en lång film som lyckas hålla kvar tittaren utan att man tröttnar. The Amazing Spider-Man 2 lyckas verkligen hålla mig kvar utan några problem. Den håller ett jämnt tempo och gör mig inte alls uttråkad. Snarare tvärtom. Den lägger lagom mycket fokus på ”huvudskurkarna” Electro och Green Goblin. Däremot hade jag klarat mig utan Rhino i nummer två och kanske se honom som en av de stora fienderna i den tredje filmen istället.

bild1

Spindelkostymen är uppgraderad sedan senaste filmen på grund av trycket från fans, som inte uppskattade den lätta versionen regissören Marc Webb ville ha i föregångaren. Det var bra tänkt att göra det tycker jag, då denna är mycket snyggare och häftigare. Effekter finns det naturligtvis gott om, och de är riktigt bra gjorda och känns inte överdrivna förutom några få undantagsfall. Gillar man de tidigare filmerna kommer man troligtvis uppskatta denna något mer än föregångarna. Och för den som gillar bakom kulisserna-material så finns det över en och en halv timme av det som extra material där de går in på djupet under inspelningen.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
The Amazing Spider-Man 2, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-10-01T07:00:47+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 1 oktober, 2014