The Baytown Outlaws

Det första intrycket jag fick när jag läste om The Baytown Outlaws var att filmen kändes som en korsning av Quentin Tarantino och tv-serien Sons of Anarchy. Det gjorde att jag egentligen inte hade några större förhoppningar då min åsikt är att både Tarantino och Sons of Anarchy är rätt överskattade. Det jag mest var rädd för var att filmen skulle innehålla samma form av tråkig (nonsens)dialog som Tarantino envisas med att ha i sina filmer. Men skulle jag få ca 90 minuter av action och lite komik skulle jag vara nöjd iallafall. Tyvärr blev det inte så.

Tro inte på omslaget om du är ett stort fan av Billy Bob Thornton eller Eva Longoria att de har huvudrollerna, för deras medverkan är ungefär 15 minuter var och de gör inte mer än nödvändigt. Istället är det de för mig rätt okända skådespelarna Clayne Crawford, Travis Fimmel och Daniel Cudmore som spelar bröderna Brick, McQueen och Lincoln Oodie som har huvudrollerna. Dessa tre bröder ”jobbar” som någon form av (snälla!) yrkesmördare, för offren är bara kriminella personer. Då deras gärningar håller ner statistiken för kriminalitet i staden till den lokala sheriffens glädje får bröderna hålla på. En dag får dessa grabbar ett beställningsjobb av Celeste (Longoria) som vill kidnappa/rädda tillbaka sin gudson Rob, då han mer eller mindre frivilligt har hamnat hos knarkskurken Carlos (Thornton, såklart!). Givetvis spåra uppdraget ut till våldsamheter, vilket gör att bröderna tror lite för snabbt att Carlos har dött. Big mistake!

Jobbet blir inte lättare för bröderna då Rob visar sig vara svårt handikappad och detta gör att medlidande uppstår för honom. Men vägen till Celeste blir inte lätt då horor med blodtörst, afroamerikanska vägpirater med Mad Max komplex och indianer med pilbågar utgör farliga hinder. Plus att en ny och ambitiös ATF-agent har fått spår på dessa bröder och deras yrke. Det först jag tänkte på under filmens gång när dessa bröder träffar dessa gäng är filmen The Warriors. Båda filmerna har samma upplägg där ett gäng ska ta sig från en punkt till en annan under hotfulla situationer. För om jag minns The Warriors korrekt fanns det väl ett tjejgäng, ett gäng på rullskridor och snubbar utklädda till basebollspelare som hade våldsamma möten med warriorsgänget. Så egentligen inget nytt under solen, men ett skönt upplägg för mycket action och även lite komik. Tyvärr blir det i alla fall inte så mycket action, då bröderna mest sparkar in dörrar och rusar i husen eller hoppar in i fordon medan kameran stannar kvar ute. Dessutom är humorn rätt ansträngd och fick inte mig att skratta alls.

Filmen hade nog varit jättehäftig och jättebra om jag fortfarande var i 15-16 års ålder. Men nu är jag 35 och tycker mest att filmen är rätt löjlig och på något sätt bara onödig. Hela filmen bygger på stereotyper. Bröderna är muskulösa och tuffa och måste då givetvis var rätt korkade, fast då på ett charmigt och roligt sätt som inte funkar alls. Deras gemensamma IQ ligger samma nivå som Forrest Gump, de till och med går till fel hus för att göra ett så kallat tillslag. När de sedan ska rädda/kidnappa Rob råkar givetvis ena brodern av misstag skjuta den kvinnliga hushållerska då hon skyddar pojken. Jag vet inte om det ska vara någon form av ironiskt humör eller något dylikt i dessa scener, men jag skrattar inte alls. Sedan är väl inte kvinnosynen den bästa, då de mest utmärkande kvinnorna med Zoe Bell i spetsen är farliga horor. Deras enda uppgift är att snärja och döda männen, dessa kvinnliga karaktärer verkar rippat från filmen Sucker Punch. Även Longoria får äran att vandra runt i tight shorts och linne. Här har filmen verkligen täckt hela horan/madonnan – perspektivet. Samt att det i tid och otid ska sägas olika varianter av bitch.

Hela filmen känns på något sätt rippat från andra filmer som Kill Bill 1: Vol 1 och Death Proof, samt de andra filmer nämnda i texten. Sedan ska det vara en mängd tröttsamma filmreferenser från TerminatorRambo och Rocky à la Tarantino. Det var roligt 1995 när Scream hade blinkningar till diverse filmer, när det nu för tiden känns mer krystat. Sedan är ju inte skådespeleriet det bästa av någon i filmen, Thornton som på pappret är den bästa skådisen i denna soppa ser mest härjad och mager ut, hoppas han lägger checken på mat och inget annat.

En sak som jag också måste klaga på är texten på baksidan av fodralet, är det meningen att folk ska behöva ha förstoringsglas för att kunna läsa om handlingen. Jag som har standardglasögon måste nästan trycka fodralet så nära ansiktet att bokstäverna i princip fastnar på nästippen och pannan. Dessutom fick jag intrycket att det skulle vara dunderbild och ljud enligt omslaget, men jag ramlade inte direkt ur fåtöljen av ljudet.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
The Baytown Outlaws, reviewed by Mathias Linder on 2013-03-01T07:00:47+00:00 rating 1.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 1 mars, 2013