The Beyond

Första gången jag såg The Beyond för en 14 år sedan på en halvtaskig VHS-film utan text hade jag laddat med O’boy och mackor med makrill i tomatsås. Redan efter knappa 3 minuter in i filmen fattade jag rätt snabbt att dessa mackor skulle bli rätt svåra att äta upp. Om jag minns det korrekt tog det nog hela filmen att få i sig två mackor. I gengäld fick jag istället upp ögonen för italienska skräckfilmer och även för zombiegenren. Så hur man än ser det så var det en matnyttig lektion på sätt och viss. Precis som Cannibal Holocaust är det rekommenderbart att skippa all mat med tomatsås om det är nödvändigt att äta till dessa filmer.

05-1

Det är på något sätt lite lustigt att de gamla italienska lågbudgetfilmerna än idag kan slå de moderna amerikanska urvattnade skräckfilmer med halvtaskiga CGI-effekter. Likadant är det med musiken, hur kan italienarna skapa minnesvärd och stämningsfull musik när amerikanerna med vissa undantag inte kommer upp i samma klass? När jag tänker på dagens skräckfilmer är det nästan med en tår i ögat, då det inte har dykt upp någon minnesvärd skräckfilm sedan Zack Snyders Dawn of the Dead. Visst man kan säga att tidens tand inte har varit speciellt snäll mot vissa effekter (spindlarna) i The Beyond eller att det inte finns någon större logik och handling.  Men jag tycker att regissörens Lucio Fulcis vision att filmen ska ses som en 90 minuter lång mardröm står sig än idag. Trots att jag nu har sett filmen tre gånger vill jag fortfarande ha en kudde framför mig, för att jag nu vet att efter den otäcka stämningen som byggs upp kommer det långdragna äckelscener. Man kan nästa säga att det är samma upplägg som för en porrfilm, men med äckelscener istället för sex.

beyond4

Med en lång erfarenhet från bland annat giallofilmer gick Fulci över mer och mer till för honom den tämligen framgångsrika zombiegenren där han i princip blev förgrundsgestalten med smeknamn som The father of gore. Ett smeknamn han förtjänade med sin kompromisslöshet när det gällde våld och även naket i vissa filmer vilken The New York Ripper är ett bevis för. Precis som Ruggero Deodato (Cannibal Holocaust) fick Fulci ställa sig i domstol efter anklagelser om äkta djurvåld i en av sina tidigare giallofilmer, så han backade definitivt inte för att visa närgångna scener av det ena eller det andra. Han drog sig inte för att låta tonårsflickor med zombietendenser få pannan bortskjuten eller att folk fick spikar intrycka i bakhuvudet så att de ploppar fram ur ögat, allt i en och samma film. Detta är nog rätt bra att känna till ifall man är nybörjare på Fulcis filmer.

Beyond3

The Beyond kom runt 1981 när den stora zombievågen rullade in efter George A. Romeros Dawn of the Dead, italienarna gjorde som vanligt egna inhemska zombierullar och när de sedan spelade in den lilla budgeten gjordes ännu fler. Efter att ha gjort minst en eller två zombierullar kom då Fulci med The Beyond som många med mig tycker är hans bästa någonsin. Denna film skiljde sig en hel del från de amerikanska zombiefilmerna som var inne på virus och radioaktivt regn. Här var det istället en mer religiös variant med de sju portarna till helvetet eller åtminstone den ateistiska Fulcis version av helvetet. Det som är riktigt intressant är att när någon av dessa portar öppnas verkar helvetet komma upp och sprida sig över jorden istället för att folk hamnar i där. Vilket skapar en känsla av hopplöshet ju längre filmen pågår. Så har man sett de amerikanska actioninriktade zombiefilmerna med Resident Evil i spetsen och vill utvidga med italienska varianter som har lite mer kuslig stämning ska nog The Beyond vara första alternativet. Ett tips slutligen, kolla in skyltarna med grammatiska fel.

Rating: 4.3/5 (6 votes cast)
The Beyond, reviewed by Mathias Linder on 2013-06-23T07:00:35+00:00 rating 3.5 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 23 juni, 2013