The Big C – The Complete First Season

Hur underhållande är cancer egentligen? Cancer som kommer drabba var fjärde du känner rent statistiskt. Det hindrar inte TV-serien The Big C att ta sig an ämnet med allvar och skratt.

Cathy Jamison, spelad av Laura Linney som direkt fick en Golden Globe för rollen, är lärare i Minnesota och har precis fått reda på att hon har sista stadiet av melanom och det inte finns mycket hopp för att hon kan överleva ens med behandling. Hon har svårt att hantera situationen och låter bli att berätta för sin familj. Hennes man Paul (Oliver Platt) och hon har precis tagit paus i deras äktenskap och det är redan turbulent nog. Deras fjortonåriga son Adam (Gabriel Basso) får inte heller reda på något och tror att mammas underliga beteende har att göra med att de separerat för stunden.

Cathy bestämmer sig för att leva livet. Hon löser in sina pensionpengar, köper en Ford Mustang och bestämmer sig för att installera en pool som täcker nästan hela trädgården. Hon ger svar på tal på ett sätt som hon aldrig gjort tidigare och alla från grannar, hennes man och hennes studenter får en släng av sleven. Underligt nog mår hon förbannat bra för att vara någon som håller på att dö i cancer. Hon skaffar sig två ny vänner, grannen Marlene (Phyllis Somerville) som snabbt listar ut att hon har cancer och studenten Andrea (Gabourey Sidibe) som Cathy ser potential i och vill hjälpa.

Det är lätt att avfärda The Big C utifrån omslaget som lättsam komedi kring ett svårt ämne. Jag ska inte sticka under stol med att The Big C är förbannat kul, men komedin bottnar i mörk svart komedi snarare än lättsam humor. Serien är också allvarlig och det finns tillfällen när tårarna rinner ner för kinderna. Balansen och hanteringen mellan de båda gör att The Big C är en liten pärla och i centrum finns givetvis ett fantastiskt porträtt av Laura Linney. Jag har alltid uppskattat Linney och har följt hennes karriär och gestaltningen av Cathy är bland det bästa hon gjort hittills. Oliver Platt och Linney fungerar perfekt som gift par och de är enastående i scenerna tillsammans. Övriga biroller är valda med omsorg och det finns många intressanta karaktärer och mänskliga porträtt i serien.

The Big C består av 13 avsnitt på mindre än 30 minuter styck. Det går väldigt fort att se igenom första säsongen som kan delas in i två halvor. Den första där Cathy är irrationell och den andra där hon inser att hon inte kan fly från sitt öde. Vid något tillfälle måste hon berätta för sina vänner, sin bror och sin familj att hon är sjuk och kommer behöva behandling. Vilken behandling som helst.

Även om The Big C kanske främst kommer uppfattas som komedi, jag skrattade hjärtligt genomgående, avslutas säsongen med några allvarliga ögonblick som borrar sig rakt in i hjärtat och näsdukar rekommenderas. Hur som helst kan jag varmt rekommendera serien. Jag ser redan fram mot när säsong 2 släpps.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
The Big C - The Complete First Season, reviewed by Mats Lundberg on 2012-05-25T07:00:24+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 25 maj, 2012