The Big Combo
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

The Big Combo

Välkommen till skuggriket. I en knarrig tjuv- och polishistoria verkar det råda kraftig ransonering på glödlampor, för dunklet är allestädes närvarande och det är faktiskt detta som är filmens största, men inte enda, behållning.

En polis jagar en gangster. Han har gjort så i många år och hans överordnade börjar kräva resultat, något han inte lyckas presentera. Jakten börjar även bli allt mer personlig när han delar sin ärkefiendes kärlek till samma kvinna. Det är precis så enkel som intrigen i The Big Combo är, även om man kryddat den med intriger som rör sig i periferin och en del intressanta karaktärer.

Det första jag måste göra är dock att höja ett varningens finger för utgåvan från Alpha Video. Visserligen var den misstänkt billig och man kan ju egentligen tycka att namnet på bolaget borde fått mig att dra öronen åt mig, men det här var ändå överraskande illa. Dålig skärpa, massor med skräp och ett stökigt ljudspår. Det är ungefär såhär jag föreställer mig att det skulle varit att ha sett filmen på tv en sen kväll någon gång på 70-talet. Trots att jag inte sett någon av de andra utgåvorna råder jag er att chansa på någon av dem istället om filmen låter intressant i övrigt.

Flertalet av scenerna i The Big Combo utspelas i ett klaustrofobiskt mörker där allt utom de två karaktärerna som råkar prata med varandra just då försvinner in i skuggorna. De måste nästan huka sig närmare varandra för att fånga upp den lilla belysning som finns. Förmodligen var det inte alls lika mycket av filmen som var fotad så som jag i efterhand minns, men det skapar trots allt en tät stämning som sitter kvar efteråt. Någonstans är det ju lite av det man suktar efter när man sätter sig ner med en Film Noir. Det tillsammans med hårdkokta snubbar i hattar och ett slut som aldrig blir hundraprocentigt lyckligt. Man får vad man vill ha i The Big Combo, även om berättelsen kanske känns lite väl mycket som en tv-serie ibland.

Man kan även hitta en del i detaljerna. Vad har underhuggarna Fante och Mingo för relation egentligen? Samtidigt som de agerar Knocke och Smocke åt gangsterbossen Brown, verkar de ha en relation som sträcker sig över gränsen för det professionella såväl som det vänskapliga. Polisen som spelar hjälterollen är inte helt helt igenom präktig och det smids även planer på en maktkupp bland de kriminella. Det bjuds även på genomgående fint skådespeleri, där Richard Conte i rollen som Brown med sin härligt intensiva utstrålning gör det starkaste intrycket. Med en lite mer utvecklad historia hade det här kunnat bli riktigt bra och jag är sugen på att någon gång se om filmen i en bättre utgåva, men The Big Combo rekommenderas ändå för den som gillar genren. Lägg även märke till hur regissören Joseph H. Lewis tydligen gillade det fantastiska slutet på Gun Crazy så pass mycket att han återanvände idén med skottlossning i dimman även här.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
The Big Combo, reviewed by Erik Nyström on 2013-02-01T12:00:21+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 1 februari, 2013