The Blue Dahlia

The Blue Dahlia

Romanen The Black Dahila av James Ellroy, som sedermera blev en mindre lyckad film av Brian De Palma, utgick från ett verkligt fall i efterkrigstidens Los Angeles där en ung kvinna hittades mördad. Den mördade kvinna, Elizabeth Short, fick i den tidens media det smeknamn som även gav Ellroys bok dess namn och det var i sin tur en lek med en på den tiden aktuell film, nämligen The Blue Dahlia.

a the blue dahlia THE_BLUE_DAHLIA-6Även i denna deckare spelar mordet på en kvinna av direkt avgörande roll. När Johnny återvänder hem efter kriget hittar han sin hustru i armarna på en annan man, en elegant nattklubbsägare vid namn Eddie Harwood. Efter ett gräl med hustrun där hon erkänner att deras lille sons död något år tidigare egentligen var hennes fel eftersom hon satt sig berusad bakom ratten, rusar Johnny ut i natten. Han vandrar planlöst längs gatorna i regnet när han blir upplockad av en ung kvinna vid namn Joyce. Dagen därpå hittas hustrun mördad och alla misstankar faller givetvis på hennes försvunne make som tvingas försöka rentvå sitt namn.

Jag brukar kunna gilla hur cool Veronica Lake oftast är på film och jag brukar kunna uppskatta Alan Ladds halvtjuriga tuffhet, men det går inte så bra som det brukar i The Blue Dahlia. Lake känns mjäkig och Ladd är stelare än någonsin. Det finns något torrt och stolpigt över hela filmen, som om den aldrig riktigt får liv och blommar ut. Jag minns att jag tyckte om den här när jag såg den för ett par år sedan och när jag tidigare recenserade This Gun for Hire nämnde jag denna som ett exempel på en bättre film. Nu känner jag mig inte alls lika säker på det längre, utan skulle nog kalla dem jämbördiga.

vlcsnap424930Manus skrevs av Raymond Chandler, denna gång utan att använda någon av sina böcker som förlaga och man kan känna igen lite av de snåriga intrigerna tillsammans med en viss typ av karaktärer som han ofta använde. The Blue Dahlia fungerar nog fint på papper också, även om det knappast sjuder av nya idéer, men filmen skulle ha mått bra av lite mer gnista och lite mer fantasi. Tydligen hade Chandler ursprungligen en helt annan idé kring vem som skulle vara mördaren, men tvingades ändra detta under arbetets gång, något jag tycker man kan märka. I scenen där allt ska avslöjas känns det nästan som om de börjat spela in utan att riktigt veta hur det ska sluta eller som om det, precis som i Clue, finns en handfull olika slut inspelade som sedan slumpas ut under visningarna. Man får inte direkt känslan av att en stadig hand styr skutan i hamn.

Till sin fördel har däremot filmen sin lätt syndiga underton. Det sägs aldrig rakt ut och filmen anpassar sig snällt efter den då rådande produktionskoden, men man förstår ändå vad den vill ha sagt. När Johnny och Joyce tar in på ett motell delar de ju egentligen rum och har sex, även om filmen lite halvhjärtat visar en annan sanning. Under ytan lurar en del sådana små mörka stråk som hjälper mig att hålla intresset uppe när det egentligen inte finns mycket annat som gör det. Jag gillar även hur Howard Da Silva på ett avslappnat sätt spelar skurk utan att vara speciellt elak, men det här är ingen film att minnas för speciellt mycket annat. Definitivt inte dålig, men alldeles för intetsägande.

The Blue Dahlia, reviewed by Erik Nyström on 2013-04-05T17:00:56+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 5 april, 2013