The Campaign

The Campaign (Rivalerna) innehåller en del intressanta vinklingar på den amerikanska politiken och det maskineri som omgärdar en politisk kandidatur, men tydligen inte nog många för att manusförfattarna inte skulle känna sig nödgade att fylla manuset med ett lass trubbiga sexskämt och en drös extremt förutsägbara poänger.Thecampaign1

Cam Brady (Will Ferrell) närmar sig sin femte raka mandatperiod i kongressen för North Carolinas fjortonde distrikts räkning. Nomineringen har alltid varit en ren formsak, då Brady alltid kandiderat utan motståndare. Men när en snuskig felringning, tänkt till sin älskarinna, hamnar i offentlighetens ljus, anser två miljardärer med planer för distriktet, bröderna Motch (Dan Akroyd, John Lithgow), att Brady spelat ut sin roll och att nytt blod behövs. Det nya blodet återfinns i staden Hammond i form av Marty Huggins, son till före detta politikern Raymon Huggins (Brian Cox) och god vän med bröderna Motch. Med Motchs pengar och med alfahannen Tim Wattley (Dylan McDermott) som kampanjansvarig, skall Marty formas till den perfekta motkandidaten. Det blir en smutsig kampanj från båda sidor, där den genomusla Cam Brady snabbt tappar kontrollen och begår en mängd misstag, medan Marty successivt förvandlas från den übergoda medborgaren och familjefadern till en hård och kompromisslös politiker.the_campaign_4

Regissören Jay Roach ligger bland annat bakom de tre Austin Powers-filmerna och de två första installationerna i Meet the Parents-trilogin. Han har även varvat komedi med politiskt drama i de två HBO-producerade tv-filmerna Recount och Game Change. Steget till en politiskt komedi känns med bakgrund av detta, inte som en ologisk fortsättning på karriären, synd bara att det mesta av The Campaign är utfört utan minsta finess.

Förstå mig rätt – det finns en hel del roliga idéer i filmen, men tyvärr så känns dessa allt som oftast som dåligt genomarbetade utkast som skulle ha behövt ett par tre omskrivningar. Ett följdproblem av detta blir att scenerna fullkomligt översvämmas av spretiga skämt som staplas på varandra i en takt som gör att det första skämtet inte hinner sjunka in innan nästa är ett faktum. Många av de billiga poängerna hittas under bältet och blir snabbt tröttsamma.the_campaign_3

När vi kommer till skådespelarnas insatser så gör Will Ferrell samma patenterade insats som vanligt, medan Galifianakis faktiskt visar att hans omfång är bredare än den skäggiga kufen vi vant oss att se honom som. Roligast har jag ändå nästan åt Dylan McDermots karaktär Tim Wattley, stenhård kampanjansvarig som även ansvarar för en total makeover av den mesige Marty och hans familj. Men tyvärr så är The Campaign alldeles för överdriven och verklighetsfrämmande för att lyckas göra något som helst bestående intryck och ännu mindre med att faktiskt göra några verkliga komiska poänger av det politiska klimatet i de förenta staterna. Det blir några scener där smilbanden blir lite aktiverade och något enstaka skratt smiter ut, men jag kan inte tvinga mig själv att se den utökade versionen som finns som tillval då själva grundmaterialet är alldeles för svagt. Istället för en svidande humor-smocka till det politiska etablissemanget framstår The Campaign som en framstressad och helt onödig film, som lika gärna hade kunna utspelat sig i vilken annan mansdominerad miljö som helst.

Rating: 2.8/5 (4 votes cast)
The Campaign, reviewed by Erik Larsson on 2013-04-01T07:00:24+00:00 rating 1.5 out of 5

Erik Larsson