The Captive

bild2

För lite mer än ett år sedan recenserade jag Prisoners, ett starkt kidnappningsdrama med Hugh Jackman som fadern som tar upp jakten på den som kidnappade hans barn. Nu var det dags igen för en film i samma genre, den här gången med Ryan Reynolds i huvudrollen.

Matthew (Ryan Reynolds, R.I.P.D) lever ett relativt normalt svenssonliv. Hans dotter är en duktig konståkerska på 9 år. En dag när Matthew parkerar bilen utanför en diner för att köpa paj, så ligger dottern kvar i baksätet på bilen och vilar efter ett hårt träningspass. När Matthew kommer tillbaka är hon spårlöst borta. Han kommer i kontakt med en enhet hos polisen som är specialiserade på försvunna barn. De tror genast att han är den skyldiga, men har inga konkreta bevis. Åren går, och dottern hittas inte. Efter åtta år tas fallet upp igen när ledtrådar kring att dottern är vid liv uppenbarar sig.

bild1

Det är väl egentligen en klassisk kidnappningsrulle. Skådespelet är helt okej och fotot är mediokert. Storyn är väl helt okej och musiken höjer stämningen i filmen något. Men det är inget mästerverk. Den är klassad som thriller, men jag skulle säga att den passar bäst i drama-genren. Visst innehåller den någon pulshöjande scen, men inte förrän i slutet av filmen. Jag tycker det ska vara mer spänning i en film som kallar sig för thriller.

Vad som stör mig allra mest är hoppen mellan år, månader, veckor, dagar. Filmen börjar några dagar eller veckor innan slutscenen. Sen hoppar det tillbaka i tiden för att visa kidnappningen, sedan hoppar det fram och tillbaka däremellan. Ena stunden är även polisen kidnappad, andra stunden är hon där. Man får aldrig någon tidsuppfattning alls. Det blir väldigt rörigt och man blir förvirrad.

bild3

Man får tidigt i filmen veta att dottern Cassandra (Alexia Fast, Jack Reacher) är vid liv, men vad man inte riktigt får veta är motivet till kidnappningen. Det man däremot tillkännages är att Cassandra fungerar som ett lockbete för att locka till sig andra småflickor. Det verkar dock inte vara något sexuellt inblandat, inget man får veta i varje fall. Varför får man aldrig se andra flickor kidnappas? Varför verkar Cassandra så casual över situationen? Varför får man inte veta någon form av motiv? Frågorna är många, men svaren är så få.

Hade den följt en kronologisk linje, eller åtminstone visa tid och datum när scenerna utspelar sig så man som tittare inte blir så förvirrad så skulle den funka bättre än vad den gör. Sen hade det inte suttit fel med en motivering varför allt har inträffat. Annars är det en väldigt medioker film.

The Captive, reviewed by Fredrik Nyström on 2015-05-27T08:00:24+00:00 rating 2.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 27 maj, 2015