The Class of ’92

The Class of ’92

tco92c

Som en brittisk variant av Bronshjältarna kommer dokumentären The Class of ’92 som handlar om sex arbetargrabbar som växer upp tillsammans, spelar fotboll tillsammans och slutligen spelar i Manchester United tillsammans. David Beckham, Nicky Butt, Ryan Giggs, Gary Neville, Phil Neville och Paul Scholes samlas runt ett bort och berättar anekdoter om deras gemensamma framgångsvåg på 90-talet.

Regissörerna Benjamin och Gabe Turner har skapat en kärleksfull hyllning till laget Manchester United hade på 1990-talet. En egentligen helt osannolik saga om hur sex fotbollsspelare med enkel bakgrund spelar tillsammans under hela sin uppväxt för att sedan allihop spela i Manchester United. Beckham, Butt, Giggs, bröderna Neville och Scholes lyser av glädje när de återigen träffas, spelar fotboll och berättar anekdoter för oss tittare. Sir Alex Fergusson, Zinedine Zidane, Eric Cantona och Danny Boyle medverkar och bidrar till att beskriva hur fantastisk denna historia faktiskt är. Som spelarna själv säger, har det någonsin hänt tidigare att sex pojkar växer upp tillsammans och når den framgångar de upplevt tillsammans inom fotboll?tco92b

Inledningsvis känns dokumentären hafsigt ihopklippt med snabba och tvära kast. Med så pass många medverkande fotbollsspelare blir det en utmaning att hänga med i alla presentationer. Det är först när dokumentären saktar ner och hittar sitt tempo som den imponerar. Tidigare i år gick dokumentärserien Bronshjältarna på SVT och det är inte en helt annorlunda typ av dokumentär du kommer att få se om du väljer att titta på The Class of ’92. Spelarna samlas kring ett bord, spelar fotboll, pratar och umgås. Detta varvas med klipp från matcher och djupdykningar i de olika spelarnas bakgrunder. Regissörparet Turners närhet till spelarna och deras familjer visar en sida av dessa kända fotbollsspelare som jag i alla fall inte tidigare kände till. Det visar på en enorm styrka att lyckas samla så pass många kända individer för att producera en dokumentär där alla får sin chans att komma till tals på ett så pass effektivt sätt.

tco92a

Som dokumentär är The Class of ’92 långt ifrån unik och för en person som inte är intresserad av fotboll finns det inte mycket att hämta. Om du däremot har ett intresse för fotboll så är detta en dokumentär du inte skall missa. Även om jag inte är en Manchester United supporter så är detta en framgångssaga som har påverkat hur fotbollen ser ut än idag. De flesta av de medverkande spelarna och tränarna är fortfarande aktiva inom fotbollsvärlden på ett eller annat sätt och genom att titta på denna dokumentär får du en lektion i både världs och brittisk sporthistoria. Dokumentären är en given julklapp till alla Manchester United-supportrar du känner.

The Class of '92, reviewed by Fredrik Malmquist on 2014-12-22T07:00:16+00:00 rating 3.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 22 december, 2014