The Dark Corner

The Dark Corner

Om det hade funnits en mall för hur en film noir skall se ut hade nog The Dark Corner träffat nästan alla rätt. Men håller filmen hela vägen?

Nyss frigiven från fängelse i San Francisco beger sig Bradford Galt till New York för att starta ett nytt liv som privatdetektiv. Men snart upptäcker han att en man skuggar honom och att hans förflutna har kommit ikapp honom. Mannen är anställd av Anthony Jardine, Galts före detta partner och mannen som gjorde att han hamnade i fängelse. Men vad gör Jardine i New York och varför låter han skugga Galt? Tillsammans med sin söta och smarta sekreterare Kathleen försöker Galt nysta i vad det är som egentligen händer.

The Dark Corner är nog ingen film som ligger på någon topp 10-lista över film noirs men den har alla element som krävs och är, för den som gillar genren, en snygg liten historia. Den är dock väldigt anpassad efter standard 1A-mallen. Huvudpersonen är privatdetektiv men även kåkfarare som tidigare blivit lurad av sin före detta partner. Bradford Galt är så hårdkokt som en detektiv skall vara och tvekar inte att spöa upp folk på sitt kontor för att få svaren han vill ha, eller att gömma lik under sängen (av personer han inte dödat). Kathleen är som sig bör i en film noir en stark kvinna men ingen femme fatale. Hon står bredvid Galt i allt han gör och hjälper gladeligen till i spaningsarbetet fast hon bara känt honom i ett par veckor. Hon är en väldigt handfast kvinna som inte bara kan laga hans kostym när den går sönder utan även hjälper till att röja upp en mordplats så att bevisen inte pekar på hennes chef.

Men det finns mer till denna film när man börjar skrapa på ytan. Dels är det en ganska långsam film där det först efter en timme är klart vad det är som händer och varför. Dels finns det fler lager än man först tror när man börjar titta på filmen. Anthony Jardine är kanske den svagaste länken i filmen, som Galts stora antagonist, jag får aldrig grepp på honom och vad han vill. I filmen har han en kärleksrelation med Mari Cathcart, en ung fru till en äldre och förmögen konstsamlare. Men är kärleken äkta eller är Jardine bara ute efter pengar som Galt antytt att han gjort tidigare? Då är Hardy Cathcart mer intressant. Han inser att hans fru gift sig för pengarna men han är upp över öronen förälskad i henne och tänker till varje pris hålla kvar i henne. Och till varje pris visar sig vara till varje pris.

En kul detalj är att nästan hela ensemblen senare kom att bli populära i olika tv-serier. Den som vi känner bäst igen är så klart Lucille Ball som spelar Kathleen. Ball som senare kom att bli känd för sina komediserier klara med bravur av att spela den handfasta Kathleen. Det andra namnet som sticker ut är Clifton Webb. Webb som nog är mest känd för sina Oscarnominerade roller i Laura, The Razor’s Edge och Sitting Pretty, men började sin karriär redan på 10-talet som dansare på Broadway. Hans filmkarriär såg ut att stanna vid några stumfilmer på 20-talet men över 50 år gammal så såg Otto Preminger till att ge honom en roll i Laura och han kom under de nästföljande 20 åren att spela in ett tjugotal filmer. Webb kom under denna del av karriären ofta att spela stela äldre herrar. Filmen är regisserad av Henry Hathaway som under 40-talet gjorde ett namn för sig själv genom att regissera en rad olika film noirs, The House on 92nd Street, Call Northside 777 och Niagara för att nämna några. Hathaway kom senare att regissera John Wayne i True Grit och var även en av tre regissörer bakom How the West Was Won.

Gillar du film noir tror jag att du gillar The Dark Corner. Det är på inget sätt någon spektakulär film, men tack vare smart manus och bra skådespelare är den sevärd ändå.

The Dark Corner, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-01-04T17:00:28+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 4 januari, 2013