The Desert Fox

The Desert Fox

The Desert Fox är något så ovanligt som en film om andra världskriget där en tysk har huvudrollen och till på köpet presenteras i ett fördelaktigt ljus. Detta till trots det faktum att filmen är en amerikansk produktion. Nazitysklands bästa general Erwin Rommels sista år speglar Nazitysklands sista år rätt bra, det är framgång som vänds till ett bittert slut.

Fältmarsalk Erwin Rommel är väl mest känd som ”Ökenräven” efter hans framgångsrika sätt att leda de tyska trupperna i Nordafrika under 1942. Han var dock också delansvarig för planeringen av invasionen av Frankrike 1940 och han förbättrade även kustförsvaret i Frankrike under 1944. Filmen handlar nästan enbart om tiden efter El Alamein 1942. Det är en Rommel som börjat tvivla på Hitlers ledning och som lider av sina krigsskador som vi får följa. Han väljer hela tiden sin egen väg och är utåt sett trogen Hitler men till slut är det för uppenbart att Hitlers ledning driver Tyskland mot katastrofen. Filmen är baserad på en biografi om Rommel som skrevs av Desmond Young, ett engelsk befäl som kort mötte Rommel när han var tillfångatagen av tyskarna och då blev så tagen av denna man att han ville ta reda på vad som ledde till hans död. Han intervjuade såväl Rommels familj och befäl, som de som stred under honom eller mot honom. Young målar ett porträtt av en man som först och främst var en soldat, en man som rspekterade sin fiende och mot slutet av sitt liv gick emot sin galne ledare. Rommel spelas av James Mason. Jag har av någon anledning svårt för honom. Jag har inte riktigt kunnat sätta fingret på vad det är. Men i rollen som Ewin Rommel passade han väl.

Jag måste kommentera både ljud och bild för dessa håller absolut inte godkänd kvalité! Bilden är randig, det ser ut som om den är projicerad på en smalrandig tapet. Det gäller så gott som alla scener utom dem där man hämtat material från arkivklipp från kriget. Jag trodde det var något fel på min anläggning så jag stoppade filmen och testade med en annan BD, men då var bilden perfekt. Jag testade även DVDn, för detta är en dubbelutgåva där man får båda, och det underliga är att bilden på DVDn inte lider av detta utan där är bilden helt befriad från randighet. Sen har vi ljudet som är underligt. Det är ett stereospår men det lider av en burkighet och en ekoeffekt som om de talade i en plåttunnel. Det är också bi-ljud som brummanden med mera, som återkommer ibland. Denna utgåva borde skickats åter till den som ansvarat för ljud och bild. Pinsamt att släppa ut en sådan produkt!

Titeln på filmen verkar vara osäker för den nordiska distributören. På framsida och rygg står det the Desert Fox och på baksidan listas den svenska titeln som Rommel – Ökenräven, medan den listas som Ökenräven här och där hos nätbutikerna.

The Desert Fox, reviewed by Roney Lundell on 2012-12-29T07:00:19+00:00 rating 2.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 29 december, 2012