The Devil’s Brigade

The Devil’s Brigade

Krig sägs vara ett helvete, det sägs ibland vara ett nödvändigt ont och det sägs förvandla pojkar till män. Tydligen kan det även vara fruktansvärt långtråkigt. Åtminstone att titta på.

uPHVl22O7xmCWOrWzv1Yu9OB1TWEn samling mindre lyckade amerikanska soldater sätts samman tillsammans med ett finslipat kanadensiskt regemente för ett specialuppdrag i Norge under andra världskriget. De båda grupperingarna kommer givetvis inte alls överens under träningsperioden, men överste Robert Frederick tvivlar inte på deras kapacitet och vägrar ge upp. Sakta med säkert binds vänskapsbanden samman mellan de olika nationaliteterna och träningen börjar ge resultat. Brigaden börjar vara redo för sitt uppdrag, men det visar sig även ligga andra hinder i vägen. Men kriga kommer de att få göra.

Det är som synes en traditionell krigsfilm med det klassiska upplägget där en brokig skara soldater tillsammans överkommer sina meningsskiljaktigheter och svetsas samman till en hjältemodig skara. Den första av filmens två timmar tillbringar vi på träningslägret där de största spänningarna givetvis infinner sig mellan de amerikanska och de kanadensiska grupperingarna. Ett väl använt grepp och ingenting i The Devil’s Brigade får klichén att kännas spännande eller fräsch. Snarare måste det vara en av de tröttaste och mest meningslösa tolkningarna av konceptet, med en väldigt intetsägande samling soldater i fokus. Det är svårt att på rak arm säga om det är karaktärerna eller filmen i sig som lider mest av bristen på personlighet. En del bekanta namn dyker upp, där William Holden förvisso alltid för med sig någon form av pondus, men samtidigt känns han väldigt trött och frånvarande. Det blir mest bara en massa trist joggande på övningar, tråkiga dispyter i matsalen och givetvis en utekväll som slutar i fylleslagsmål.

Jag kämpade för att hålla mig vaken med hjälp av förhoppningen om att filmen kanske skulle kicka igång när de drar ut i krig och allting blir lite mer på allvar. Det första som då händer är ett sömngångaraktigt uppdrag där de tassar runt i en by och lyckas tillfånga ta några hundra tyska soldater på ett sätt som böjer trovärdigheten till bristningsgränsen. Mina redan tunga ögonlock blev inte lättare av det, men sedan kastas brigaden in i en våldsam stormning av ett svårintaget berg och nu mullrar åtminstone explosionerna igång rejält. Om det hade varit en film som fram tills dess förmått engagera på något plan och samtidigt lyckats presentera karaktärer att bry sig om hade det kanske kunnat bli spännande, nu blir det snarare bara händelserikt på ett torrt sätt. Några karaktärer dör, men jag förstår aldrig riktigt vilka och några andra överlever utan att jag bryr mig nämnvärt mycket mer om det. Lättnaden av att ett krig tar slut måste vara fullt jämförbar med lättnaden över att denna fullkomligt meningslösa film äntligen tar slut.

53909728156690286884The Devil’s Brigade producerades 1968, mitt under det brinnande Vietnamkriget och det är svårt att inte se denna krigsromantiserande dödfödda film som ett stycke propaganda för armén i största allmänhet. Förmodligen visades den i tältbiografer för skärrade unga soldater i Saigon som behövde se något moralhöjande, men förmodligen istället bara kände sig än mer eländiga. Det här känns så gammaldags att den måste ha framstått som rätt passé redan då det begav sig och tidens tand har knappast varit snäll mot den. Den hör enbart hemma i samlingen hos den som desperat samlar på alla former av krigsfilm och då kan det vara bra att veta att denna utgåva inte är något speciellt. Det är alldeles för mycket repor, smuts och artefakter för att jag ska tycka att det är acceptabelt.

The Devil's Brigade, reviewed by Erik Nyström on 2013-03-23T07:00:38+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 23 mars, 2013