The Equalizer
Rating: 3.2/5 (5 votes cast)

The Equalizer

Denzel WashingtonFörra gången som Antoine Fuqua och Denzel Washington gjorde film ihop blev resultatet Training Day. Även om The Equalizer inte håller samma kaliber är det en underhållande film.

Denzel Washington spelar Robert McCall en man som är 50+ och jobbar på byggvaruhuset Home Mart. På nätterna kan han inte sova utan brukar sitta på ett café och läsa en bok och prata med den unga prostituerade Alina. Alina är förd till USA som barnprostituerad av en den ryska maffia och när hennes hallick skadar henne så allvarligt brister det för McCall. En gång i tiden var han black ops-agent för CIA men slutade döda som ett löfte till sin numera avlidna fru. Men de gamla takterna sitter i och McCall bestämmer sig för att utkräva sin egen rättvisa för Alina.

För hos som är födda tidigt 70-tal och innan minns tv-serie The Equalizer där Edward Woodward gled runt New York med brittisk accent och hjälpte folk som hade problem och ingen annan kunde hjälpa. Manuset till denna film har snurrat runt Hollywood i flera år, med Weinstein-bröderna 2005 och Paul Haggis 2010 innan Denzel Washington uttryckte intresse för att spela rollen. Filmen är en återgång till det gamla hämnartemat som vi har sett så många gånger tidigare, jag tänker framförallt på filmerna som kom i slutet av 80-talet, början av 90-talet, Above the Law, Hard to Kill och även de sena Death Wish-filmerna. Fuqua har valt att göra en film om en hämnare som är våldsam, synnerligen våldsam och låta allt våld synas. Det är skickligt, välgjort och väldigt brutal, det känns mer som något som skulle ha kommit ut under 90-talet än dagens mer likriktade actionfilmer som skall säljas till så stor publik som möjligt. Men på något sätt lyckades Fuqua och Washington övertyga filmbolaget som att filmen behövde detta och jag är tacksam för det.the-equalizer-03

Jag har saknat denna typ av film. Filmer som är brutala, råa och inte håller något tillbaka när det gäller action, men även inte klipper snabbt hela tiden så man inte ser vad som händer. Filmer som är actionfilmer för vuxna människor som vi kan se utan att känna att saker och ting måste vara nedklippta för maximal vinst. Washington är utmärkt i huvudrollen, en typisk roll som passar honom och hans skådespel ypperligt. Chloë Grace Moretz fungerar bra som barnprostituerad och gör verkligen rollen på ett sätt som skapar en obehagskänsla och medlidande hos tittaren. Marton Csokas mest känd som Celeborn i Sagan om Ringen spelar Teddy mannen som den ryska maffian skickar för att ta hand om McCall och är en bra motvikt till Washington, de har flera bra scener tillsammans.

Helt klart är det så att The Equalizer inte är en film för alla. Det är en film som vissa kommer att finna motbjudande och tycka att den frossa i onödigt våld och filmen fick föga förvånande inte särskilt höga betyg i den svenska pressen. Men känner du som jag, att det var alldeles för länge sedan vi hade bra actionfilmer som vågade visa snyggt våld på duken men samtidigt har en historia som faktiskt är värd att se så är detta en film för dig. Den kommer inte vinna några priser men du kommer att bli underhållen i två timmar och det räcker ibland gott och väl för mig.

Rating: 3.2/5 (5 votes cast)
The Equalizer, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-03-25T07:06:54+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 25 mars, 2015