The Expendables 3 – Extended Version

TheExpendables3_1”Glöm bara inte att slå om hjärnan till ett mindre nogräknat, okritiskt och lätt nostalgiskt läge.” Så avslutar Erik Nyström sin recension av The Expendables 2. Är det bara att fortsätta i tangentens riktning nu när trean finns att se?

Precis som de tidigare filmerna i franchisen samlar Sylvester Stallone kända namn och i The Expendables 3 är ensemblen uppe i hela sjutton namn, även om fyra av dem är nykomlingar och inte gamla actionhjältar.  Den enda kvinnan i gruppen är MMA-fightern och OS-medaljören Ronda Rousey som bokstavligen slår sig in i filmen. Kelsey Grammer, Harrison Ford, Antonio Banderas, Wesley Snipes och Mel Gibson är de nya gubbarna. Grammer har en mer alldaglig roll, i sammanhanget, som rekryterare och talangscout för potentiella legosoldater. Ford tar över det utrymme som Bruce Willis hade som CIA-uppdragsgivare. Banderas spelar legosoldaten Galgo som inte kan sluta prata … någonsin. Snipes spelar Doc, en av de ursprungliga Expendables som fritas efter år av fångenskap.  Slutligen Gibson som den sadistiska skurken Stonebanks. En roll som passar väntat bra.TheExpendables3_3

Handlingen är väldigt enkel. Conrad Stonebanks var med och grundade Expendables en gång i tiden men vände vännerna ryggen och började med olaglig vapenhandel. Barney Ross (Stallone) trodde att han dödat Stonebanks i en uppgörelse för många år sedan, men på ett uppdrag i Mogadishu möts de igen. Barney får i uppdrag av CIA att fånga in Stonebanks levande och föra honom till domstolen i Haag eftersom han dessutom är krigsförbrytare. Stonebanks har själv planen att hämnas och förgöra Expendables en gång för alla.

The Expendables 3 är storslagen action där man i största möjliga mån har undvikit CGI och kör stunten så mycket som möjligt på riktigt. Det är stora och långa actionsekvenser där stuntmännen/kvinnorna har fått jobba så svetten lackar. Det är klassisk dumaction med stor budget och inget större fokus på dramaturgin, vilket inte är något man hymlar om. För att balansera upp kryddas filmen med machohumor och Antonio Banderas komiska karaktär Galgo som jag kan tycka stundtals faktiskt är filmens behållning.TheExpendables3_4

3:an är något bättre än 2:an, men är i grunden samma typ av film. Våra hjältar springer omkring och förpassar anonyma fiender till evigheten på TV-spelsmaner. Trots den imponerande samlade kampsportskompetensen i ensemblen är det förvånande tunt på just den fronten och det är i princip bara Ronda Rousey som visar vad hon går för. Det jag menar är att både Dolphan och Snipes är svartbältare i karate med 3:e och 5:e dan respektive. Jet Li har tillhört värdseliten i wushu. Det borde gå att klämma ur dem mer än så här? Nu radas snarare fienderna upp och skjuts rutinmässigt ner på avstånd.TheExpendables3_5

Förutom filmen finns en del extramaterial som erbjuder en hel del information bakom kulisserna, ryggdunk och underhållande kommentarer. Det är uppenbart att alla har haft riktigt kul under inspelningen. Oväntat kul och intressant att se faktiskt. Vi får även följa med på premiären av filmen i Cannes där Stallone och Schwarzenegger drygar sig med varandra. Rejält kul och bara den sekvensen är värd att se hela extramaterialet för. Utgåvan rent tekniskt håller referenskvalitet.TheExpendables3_2

Är du i behov av högt EPM (explosioner per minut) eller är actionknarkare så är The Expendables 3 filmen för dig. Som ung tonåring skulle jag slukat den här filmen utan att blinka. Nu som fyrtioåring staplas actionscener och vapenstrider på varandra som jag redan sett så många gånger innan att de börjar upplevas slitna. Regissören Patrick Hughes är smart nog att förstå att hans enda uppdrag är att leverera väl paketerad action med några minuters mellanrum. För The Expendables 3 är action med låga ögonbryn utan större ambitioner. Det är inget fel i det. Du kommer kanske ihåg Eriks kommentar om The Expendables 2? ”Glöm bara inte att slå om hjärnan till ett mindre nogräknat, okritiskt och lätt nostalgiskt läge.” Det gäller fortfarande.

Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
The Expendables 3 - Extended Version, reviewed by Mats Lundberg on 2015-01-02T12:00:53+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 2 januari, 2015