The Factory

The Factory

Vi har alla våra favoriter, skådespelare som vi gärna ser filmer med oavsett den eventuella kvalitén på dessa filmer. I mitt fall är en sådan John Cusack och i fallet med The Factory visade sig detta inte alls vara så dåligt som jag först befarade.

Dark Castle Entertainment bildades 1999 med en tydlig fokus på skräckfilm även om studion de senaste åren har producerat en del actionfilmer och thrillers. 2008 påbörjades inspelningen av The Factory, en thriller med skräckfilmsinslag med John Cusack och Jennifer Carpenter i huvudrollerna. Sedan lades filmen på hyllan av Warner och där fick den ligga. Vissa sajter listar den som att den skulle ha släppts 2011, IMDB säger 2012. Filmen har gått på en del festivaler förra året men här i Sverige kommer den på blu-ray nu, 5 år efter inspelningen började. Knappast ett bra tecken, men The Factory överraskar (kanske på grund av de lågt ställda förväntningarna).

Mike Fletcher har varit polis i snart 20 år och sett en hel del i sina dagar. Så när prostituerade börjar försvinna på gatorna i hans hemstad Buffalo säger hans magkänsla att någon tar dem och dödar dem även om polisen inte har kunnat hitta några lik på tre år. Utredningen sitter fast och endast hans partner tror på honom. Polischefen kräver resultat annars så kommer han lägga ner det hela. Men när Mikes egen dotter försvinner under mystiska omständigheter misstänker han att mördaren har tagit henne. Som polis vet han att de första 48 timmarna är kritiska om han skall så se sin dotter vid liv igen. Men hur hittar man en mördare som ingen annan tror existerar

Stämning, det är det kanske absolut viktigaste i en thriller. Utan stämning så spelar det ingen roll hur välspelad eller spännande filmen är. Och The Factory börjar med stämning. Det är inte New York eller någon annan amerikansk storstad. Här faller snön tungt över Buffalo, en skitig arbetarstad nära Kanada och stämningen lägger sig tungt tillsammans med snön. The Factory är en När Lammen Tystnar i ett snöigt vinterlandskap. Det finns en del som har kritiserat filmen för att den lånar för mycket av andra filmer. Jag förstår kritiken, samtidigt är det svårt att idag var originell, oavsett om du vill eller inte kommer du jämföras med filmer som kommit tidigare. Men The Factory lånar i varje fall på ett snyggt sätt. Och staden Buffalo är den perfekta platsen för den här typen av filmen, det är skitigt, slitet och desperationen sitter fast i väggarna.

Filmen har sina problem helt klart, manuset är på inget sätt så smart och genomtänkt som manusförfattarna vill tro. Det finns en hel del logiska luckor. John Cusack är bra men lyckas inte vinna mig över som hårdför detektiv, han har inte riktigt den pondus som krävs. Men hans kollega, spelad av Jennifer Carpenter är riktigt bra. Bäst i filmen är dock, som sig bör kanske när det kommer till denna typ av film, Dallas Roberts som skurken. Riktigt läskig och intensivt skådespel av honom och filmens bästa scener är med honom och den kidnappade dottern.

Det har kommit många dåliga skräckfilmer/thrillers på bio de sista åren och det är nog anledningen till att The Factory fick ligga på hyllan. Synd, för denna film är inte alls så dum. Den har sina brister men det kompenserar den med fint skådespel och riktigt bra stämning. Om du gillar stämningsfyllda thrillers så ta en chansning och se The Factory, jag tror inte du kommer bli besviken.

The Factory, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-02-12T07:00:37+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 12 februari, 2013