The Fall

The Fall är en välskriven mördarjakt förlagd i Belfast i form av en TV-serie som känns ovanligt fräsch, trots att de flesta redan sett hundratusentals kvinnor mördas på sin TV och därmed kan genren utan och innan. När den lokala polisen saknar ledtrådar efter ett mord, skickar Metropolitanpolisen i London dit den ytterst kompetenta kriminalkommisarien Stella Gibson för att spåra mördaren.

The Fall 01

Arkitekten Alice Monroe hittas mördad och polisen i Belfast står handfallen. En brutal mördare på fri fot gör att Stella Gibson (Gillian Anderson, Syster) blir placerad i staden för att lösa fallet. Efter ytterligare ett mord, denna gång på advokaten Sarah Kay, sker ett mindre genombrott i utredningen varpå det står det klart för polisen att det är en seriemördare man jagar. En mördare som ser ut att ha specialiserat sig på välutbildade och vackra unga kvinnor. Media har dessutom fått korn på storyn och känsliga uppgifter cirkulerar, så det gäller att hålla dem på avstånd för att slippa störande moment i utredningen.

The Fall 02

Stella Gibson arbetar noggrant och metodiskt och förväntar sig samma fokuserade åtagande från sina nya kollegor i Belfast lokala polisstyrka. Hon är inte heller rädd för att ta initiativ, vare sig det gäller arbetsrelaterade ställningstaganden eller privata sexuella eskapader. Snart blir hon dock varse hur de politiska motsättningarna i Nordirland fortfarande sätter sin prägel på samhället och hur korrumperat och våldsamt Belfast kan vara när inte ens poliser går säkra. Stellas uppträdande, som är lika professionellt som mänskligt, ställer de gängse könsnormerna i polishuset en aning på ända och skapar en del osäkerhet bland kollegorna som störs lite av att inte riktigt kunna kontrollera eller veta var de har henne.

The Fall  03

The Fall skildrar skickligt en jakt ur två perspektiv, varav en stalker som letar nya offer och den andra söker efter en intelligent förövare som inte ser ut att kunna sluta när han väl fått smak på mördandet. Polisens arbete med att försöka finna vad som triggar mördaren genom att skapa en psykologisk profil, och därmed komma vidare i utredningen, är inledningsvis kanske det mest intressanta med serien. Mördarens identitet avslöjas omedelbart för tittaren och därför blir även dennes vardagsliv och planerande med att finna tillfredställelse intressant att ta del av. Fullständigt anonyma mördare är bland det tråkigaste jag vet, men här har man lyckats skapa en otäck brottsling med stor draghjälp av dennes familj och arbetet som sorgrådgivare. Mördarens privatliv i kontrast till hans nattliga alter ego skapar en atmosfär som får serien att bli både obehaglig och väldigt spännande. Hans båda sidor dokumenteras nämligen väl och relativt mycket av speltiden ägnas åt att lära känna honom.

The Fall  04

Med ett lågt tempo lyckas man ändå berätta storyn effektivt och ett par sidospår fungerar bra och breddar upplevelsen av The Fall. Gillian Anderson är verkligen bra i rollen som Stella Gibson och får henne att verka lika målmedveten och hungrig på att fånga mördaren som hon ofta känns blasé och kallsinnig privat. Karaktären utstrålar professionalism samtidigt som hon är mystisk och kunnig med en reptilsnabb hjärna som imponerar på en del kollegor. Även mördaren verkar attraheras och troligen inte endast på grund av kommisariens yttre. Eftersom skådespelarna fått ett väldigt bra manus att arbeta med blir också trovärdigheten hög när de annars så klichétunga replikerna inom genren uttalas på brottsplatserna och i polishuset. Detta gäller även mördaren som spelas klockrent av Jamie Dornan (Fifty Shades of Grey).

The Fall  05

Jag uppskattar The Falls dramaturgiska uppbyggnad, kanske eftersom jag alltid föredragit långsamt berättade kriminalserier till skillnad från de mer actionbetonade, men detta är såklart vanskligt att utveckla i en recension. Manusförfattaren Allan Cubitt ligger även bakom Prime Suspect 2 och vet mycket väl hur man skapar en intressant historia i den här miljön. Några större anmärkningar har jag inte mot serien, eller kanske snarare miniserien The Fall. För faktumet att den endast består av fem stycken knappt timslånga avsnitt är den ena av egentligen endast två negativa aspekter. Den känns på tok för kort och jag sträcktittade en kväll med endast ett par blixtsnabba avbrott för att skifta DVD-skiva och hämta mer kaffe och glass. Vid en eventuell fortsättning av serien (det ryktas att inspelningarna startar under första kvartalet 2014) hade jag dock väldigt gärna sett en utveckling och fördjupning av Stellas person och bakgrund, en del man inte får veta särskilt mycket om, då det är något jag verkligen saknar och främst har starka invändningar emot. Jag vill lära känna henne bättre innan jag eventuellt kan dra paralleller mellan henne och Helen Mirrens karaktär – Jane Tennison. Efter ett längre uppehåll irån brittiska thrillerserier ser jag nu verkligen fram emot att få se en fortsättning på The Fall, som har stor potential och mycket kvar att berätta.

Rating: 4.0/5 (5 votes cast)
The Fall, reviewed by Hans Råman on 2013-11-20T07:00:29+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 20 november, 2013