The Flowers of War

The Flowers of War

Detta är en den dyraste filmen i Kinas historia (621 miljoner kronor) och med Christian Bale i huvudrollen. Men trots detta så kom aldrig filmen i svenska biografer utan landar direkt till dvd.

Filmen utspelar sig 1937 i Kinas dåvarande huvudstad Nanjing. Det andra kinesisk-japanska kriget har brutit ut och japanerna närmar sig huvudstaden. Ett antal skolflickor hinner inte ut innan japanerna anländer och söker skydd i den kyrka där de spenderar sin skoltid. Där befinner sig också begravningsentreprenören John Miller. Han är inte särskilt intresserad av att hjälpa någon förutom sig själv. Läget blir mer spänt när en grupp prostituerade tar sin tillflykt till kyrkan. Men snart kommer Miller inse att det står mer på spel än han först ville tro och japanerna närmar sig snabbt.

Massakern i Nanjing är ett för oss i Sverige okänt kapitel av historien, en massaker där japanska soldater mördade, våldtog och lemlästade hundratusentals kineser, mestadels civila. Det är en djupt sår i den kinesiska själen och länge så vägrade den kinesiska ledningen att ens prata om massakern. Men på senare år har detta luckrats upp mer och mer och vi har sett både böcker och filmer om händelserna, den mest kända i väst är nog City of Life and Death från 2009.

För regin står Zhang Yimou som de flesta förknippar med Hero och Flying Daggers men innan det gjorde filmer som Den röda lyktan och Vägen hem. Denna gång har han stor budget, kända skådespelare och kontroversiellt ämne plus att han hade den kinesiska censuren att tänka på. En inte helt lätt uppgift men Zhang Yimou har tidigare visat sig mycket kapabel som regissör. Denna gång blir resultatet ett nja dock.

Det är inte lätt att göra krigsfilm och fånga känslan av krig på vita duken. Zhang väljer att lägga fokus på händelserna inne i kyrkan och låta allt av krigets ondska pågå utanför. Det är först när vi rör oss bort från kyrkans heliga mark som vi som tittare drabbas av detta. The Flowers of War frossar inte i det men visar också med önskvärd tydlighet de illdåd som japanerna begick under belägringen av staden. Han lägger också mycket fokus på karaktärsutveckling, framförallt av John Miller och den prostituerade Yu Mo. Dessa två blir navet som driver filmen framåt och vi förstår tidigt att det är mer bakom ytan än man först tror. Christian Bale är den typen av skådespelare som klarar att bära en roll som denna på ett bra sätt och han gör det med bravur här. Övriga skådespelare gör också bra ifrån sig, framförallt Atsuro Watabe som den japanske officeren Hasegawa och Cao Kefan som en pappa som stannar kvar i staden för att se till att hans dotter kommer säkert därifrån.

Men trots allt bra med filmen blir det ändå bara en trea. Framförallt är filmen för lång, det tar för lång tid innan handlingen kommer igång på allvar och första timmen är lite seg. Och även om Zhang skickligt lyckas navigera de värsta fällorna i krigsfilm blir det lite för kliché ibland för att vi skall förstå hur ondskefullt krig är. Och hela sidohandlingen med de kinesiska soldaterna hade kunnat kortas ner avsevärt. The Flowers of War är ingen dålig film men så oftast när det är väldigt stor budget på krigsfilm, blir det långt, storslaget och dramatiskt. Filmen hade mått bra av att vara lite mer nedtonad.

Vad det gäller utgåvan får jag säga att den är okej men inte mer. Bilden ser bra ut men inte fantastisk. Ljudet är väldigt lågt mixat och de bakre högtalarna används sparsamt. Och det finns inget extramaterial på skivan.

The Flowers of War, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-11-28T17:00:51+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 november, 2012