The Fourth State

The Fourth State

Konspirationsthriller som utspelas i Ryssland och för tankarna till gamla filmer om Kalla kriget och inte till de bättre av dem. En tillkrånglad, lite för lång och överlag spretig film om ett intressant ämne med en huvudrollsinnehavare som åtminstone känns rätt i rollen. Filmen är inte lika dålig som dialogen ofta är, men ändå långt ifrån bra.

The Fourth State 1Den tyska journalisten Paul Jensen (Moritz Bleibtreu, World War Z, The Baader Meinhof Complex) befinner sig i Moskva för första gången och träffar ägaren till magasinet Moscow Match, som vill att han börjar arbeta där med någon form av nöjesjournalistik, med klar övervikt åt simpelt kändisskvaller. Paul som gärna ägnar sig åt fördjupande reportage tar över hans pappas gamla lägenhet och rotar snart fram intressant information ur dennes arkiv. En dag blir Paul ögonvittne till ett mord på en framstående rysk journalist och det visar sig snart att hans sedan tidigare förolyckade far kände den nu mördade journalisten. Med vad är kopplingen?

The Fourth State 2Vid en demonstration mot Rysslands nya och starkt kritiserade antiterrorlagar träffar Paul en grupp som kämpar för rättvisa i landet och kärar dessutom ner sig i Katya, en kollega vars bror är en av de som kraftigt tagit ställning emot regeringens allt mer inflytande och orubbliga makt över folket. När paret är ute på tu man hand utlöses en bomb i ett förmodat tjetjenskt terrordåd som tar livet av Katya och när Paul sedan vaknar upp befinner han sig på ett fängelsesjukhus, där han omedelbart tas till ett typiskt ryskt förhör. Nu är han plötsligt betraktad som misstänkt terrorist och kastas in i ett vedervärdigt fängelse där han träffar en medfånge som känner till hans far väl.

The Fourth State 01

Många olika trådar presenteras kontinuerligt i denna bökiga thriller och någonstans döljer sig en svårlöst gåta vars svar hittas i det förflutna, som först måste nystas upp för att sanningen ska komma fram. Är Paul bara en bricka i ett smutsigt politiskt spel och utsatt för en komplott, eller har han i själva verket något med terroristerna att göra? The Fourth State visar sig snabbt vara en fattigmans-Bourne och en ojämn sådan med ett rörigt manus, där det osannolika varvas med det högst sannolika när den tar upp samhällskritik och tystandet av regeringskritisk journalistik. Inte alls ett ointressant ämne, men tyvärr bär inte filmen hela vägen då intrigen inte håller när den ofta känns så otrolig. Snårigheten har visserligen ett berättigande i sådana här filmer, så den trivs jag ganska bra ihop med, det finns istället något bluffdoftande och syntetiskt över hur man försöker lura mig till att svälja storyn och svepas med utan att hinna tänka efter och inse hur banalt det bitvis går till.

The Fourth State 4Ryssland porträtteras inte ur något solskensperspektiv som filtrerar bort hur smutsigt landet kan vara och det uppskattar jag, nästan lika ofta som det går över gränsen och blir övertydligt och riktigt fånigt när ryska stereotyper skildras. Redan under The Fourth States första minuter etablerar man hur korrupt landet är, när en parkeringsvakt mutas på flygplatsen. Och till syvende och sist är frågan som ställs huruvida alla myndighetspersoner går att muta och vad som krävs för att våga stå upp mot det svårstångade ryska systemet med betalningar under bordet, där det blir svårt att veta vem man verkligen kan lita på och vem som är din fiende. Tron på förbättring och en framtid med ett rättvist och öppnare land i sikte, ställs i konflikt mot bakbundna journalister, vars krafter sinar med starka krafter emot sig, både från sin närmaste chef till inflytelserika företagsledare, något som gör kampen övermäktig för många.

The Fourth State 5Filmens titel The Fourth State syftar på hur massmedia är, eller åtminstone borde vara, den granskande och därmed fjärde makten i samhället. Sedan finns den femte makten som är den alternativa och oberoende journalistiken som verkar på internet, där till exempel Wikileaks är framträdande och vad filmen The Fifth Estate handlar om. En film där för övrigt Moritz Bleibtreu åter dyker upp. Maktförhållanden verkar vara något som intresserar regissören Dennis Gansel som även ligger bakom den betydligt bättre Die Welle. The Fourth State vill lite för mycket och krafsar bara på ytan på flera områden, utan att riktigt nå desto djupare i ämnen som till exempel mänskliga rättigheter.

The Fourth State, reviewed by Hans Råman on 2013-12-08T07:00:41+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 8 december, 2013