The General

The General

TheGeneral01

Det sägs att det är segraren som skriver historien. När det gäller film och krig så har USA dominerat bägge delarna det senaste seklet. Amerikanska filmer om amerikanska krig finns det många av och oftast speglar de den vinnande sidan, det vill säga USA. När det gäller det amerikanska inbördes riget är det inte ovanligt att Nordstatsarmen illustreras som den goda sidan mot den lite elakare sydstatsarmén som förespråkade slaveri. I Buster Keatons The General från 1927 är det sydsidan som är hemvisten för filmens hjälte.

Johnnie Gray (Buster Keaton) arbetar som lokförare. Hans ögonsten är loket, The General, som enbart har konkurrens av  Annabelle Lee, dottern till en rik affärsman. Johnnie försöker ta värvning för att imponera på Annabelle men rekryteringsofficeren tycker att han är mer värdefull för södern som lokförare än som soldat. Detta talar man dock inte om för Johnnie utan låter honom tro att han är för klen för krigarlivet. Annabelle kräver av Johnnie att han ska gå i uniform, innan hon talar med honom igen. Johnnie får dock medverka i kriget som civilist och köra The General. I en kupp av några nordstatare kapas The General varvid Johnnie ger sig ut för att alldeles på egen hand ta tillbaka sitt älskade lok.

TheGeneral 02

Filmen är baserad på en bok av William Pittenger – Den stora lokomotivjakten, som i sin tur är baserad på en verklig händelse. Buster Keaton var en av stumfilmens stora komedistjärnor och är förmodligen tillsammans med giganten Chaplin och Harold Lloyd, den som folk fortfarande kommer ihåg. Stumfilmsformatet ställde krav på att bildhandlingen i sig var tillräckligt beskrivande för att filmen skulle bli förstådd. Utan ljud blir givetvis mimik och gester viktiga förmedlare av budskap. Buster Keatons mest utpräglade särdrag var hans mimik, eller rättare sagt avsaknaden av sådan. Han var känd som stenansiktet.

The General eller Så går det till i krig som den svenska titeln lyder, blev ingen direkt succe. Både publik och kritiker sågade den. Men vissa saker utvecklas med tiden och The General anses idag vara Keatons främsta verk och brukar ses som en av de stumfilmer man borde se och det är också den film som av stumfilmsexperter brukar rekommenderas till de som aldrig sett en stumfilm innan.

Jag har visserligen sett några stumfilmer innan, så helt rudis är jag inte, däremot kan jag inte påstå att jag är speciellt lockad av genren. Det känns liksom gammal och ointressant. Dessutom betyder ju ljudet så mycket i moderna filmer. Det är en njutning att avlyssna en film där man lagt ner arbete på att göra en fyllig och detaljerad 7.1-mix. The General är en timme och en kvart lång och jag såg framför mig en ganska lugn och tillbakalutad stund med några ”drutta på rumpan ”-skämt. Jag tog med mig surfplattan till biosoffan. Jag skriver detta för att illustrera att jag egentligen inte trodde särskilt mycket på att denna film skulle locka mig. Det visade sig dock ganska fort att här gällde det att hänga med. Det händer nämligen saker hela tiden och ett ögonblick av tappad koncentration innebär att du missar något. Att stumfilm skulle vara tråkigt och långsamt är en myt i min bok som jag kan bocka av som ”busted”. Keaton använder sig nästan inte alls av drutta-på-rumpan-humor, utan det är mer sofistikerat än så. Ska jag vara riktigt ärlig känns egentligen inte filmen som en komedi. Moderna element som en rejäl biljakt fast givetvis i form av ånglok finns med. Det finns tydliga skurkar med och det finns allas vår antihjälte Johnnie Gray med också.

Ska du ge dig på en stumfilm så är nog detta ett bra val att börja med. Det är intressant att se hur mycket man kan kommunicera utan tal och hur mycket som faktiskt gick att göra utan CGI. Utgåvan innehåller förutom The General en dröse med andra Keaton-filmer.

The General, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-08-05T08:00:54+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 5 augusti, 2014