The Go-Between

the-go-between-1971Under svartlistningen i Hollywood under 1950-talet var regissören Joseph Losey en av dem som vägrade vittna och istället tvingades lämna landet till förmån för England där hans karriär fortsatte. Tillsammans med den sedermera Nobelprisbelönade författaren Harold Pinter, gjorde han 1970 film av L.P. Hartleys roman ”The Go-Between”.

En 12-årig pojke, Leo, tillbringar en sommar under det tidiga 1900-talet som gäst hos en kompis i ett stort gods ute på landet. Allting är väldigt bekymmersfritt. De leker, slöar och blir uppassade av tjänstestaben, medan de vuxna har fullt upp med sitt. När kompisen plötsligt blir sängliggande med mässlingen, får Leo försöka roa sig så gott han kan på egen hand. Någon form av vänskap blomstrar med den giftasmogna äldre systern Marian, som uppvaktas av den sympatiske Hugh Trimingham, men samtidigt tycks ha ögon för någon annan. Av en slump blir Leo även bekant med lantbrukaren Ted Burgess som arrenderar en gård på ägorna och snart finner han sig överlämna meddelanden mellan denne och Marian. Någonstans vet han nog att han gör något fel, men spänningen, uppmärksamheten och makten gör att han inte kan låta bli. Han är ju trots allt bara en naiv pojke.

large_go-between_blu-ray10lola_montes_blu-rayMinns ni de där sommardagarna när man var liten då det var så varmt att man inte orkade göra något och samtidigt inte heller hade några direkta krav på sig? Inledningen av The Go-Between fångar den känslan precis och sätter tonen för resten av filmen. Slött, soligt och fullt av barndomens bekymmerslöshet. Det är ren filmmagi. Ur detta vävs sedan filmens huvudintriger fram i sakta mak, utan att det någonsin blir tråkigt. Spänningen mellan det älskande paret, hur de utnyttjar den unge pojken och hur han samtidigt får allt mer makt över dem är fascinerande.

Filmen följer allt genom unge Leos ögon och vi får bara ana oss till stora delar av allt som sker utom syn- eller hörhåll från honom, ett berättargrepp som fungerar bra och bidrar till den subtila känslan. Att inte få se allt eller få precis alla relationer karaktärerna emellan berättade rakt ut gör det lättare att identifiera med den unge pojkens inledningsvis naiva och oförstående position. Däremot får man även en känsla av att han kanske förstår mer än vad han faktiskt ger sken av, även inför sig själv. Som studie i en ung pojkes psykologi har The Go-Between helt klart en hel del poänger.

gobetween3Däremot har jag två invändningar mot filmen som helhet. För det första släpar den på en fullständigt onödig och distraherande ramhistoria, som utspelar i den nutid då boken skrevs, det vill säga 1950-talet. Förutom att man möjligtvis har detta att tacka för filmens briljanta inledningsreplik, tillför det verkligen ingenting. Jag hade hellre enbart sett Leo som en ung pojke, utan att veta hur det gick för honom senare i livet och då hade jag dessutom sluppit se Julie Christie i mindre lyckad make up för att få henne att se äldre ut. Den andra invändningen är att filmen ungefär efter en timme, hamnar i träda, där en utdragen och meningslös cricketmatch är det värsta exemplet. Slummern varar lite för länge och även om den återhämtar sig mot slutet lider helhetsintrycket definitivt av det. Och visst är det som en del säger, att Julie Christie ser lite väl gammal ut i rollen som Marian?

Jag tycker Studio Canal har gjort ett bra jobb med att återge alla de gröna, soldränkta vyerna. Färgerna känns naturliga och levande, med bibehållen kornighet. Kanske känns bilden stundtals lite mjuk, men detaljerna är ändå där. Ljudet är det egentligen inget fel på, utan dialogen och musiken är precis det man kan begära av en så pass gammal film med relativt begränsad budget. Allting låter rent och tydligt, men samtidigt är kan jag tycka att det finns en viss onaturlig burkighet i ett par dialogscener.

gobetween1Som extramaterial hittar vi massor med intervjuer. Först fem stycken separata, med bland annat Joseph Loseys son, hustru och några av de han arbetat med genom åren. Ingen av dem säger speciellt mycket om The Go-Between eller om regissörens sätt att arbeta, utan är snarare anekdotiskt eller om honom som person. Ingen av dem blir heller därför speciellt intressant för mig. Ljudupptagningen från en intervju eller kanske snarare ett uppsluppet samtal med Losey själv, med frågor från publiken och en filmjournalist innehåller betydligt mer godis, även om den är väldigt mastig (jag tappade uppfattningen om tiden, men det är åtminstone ett par timmar) att ta sig an. Förutom relativt ingående diskussioner kring hans filmer, diskuteras även vidare begrepp som exempelvis filmens status som konst, finansieringar och mer eller mindre tekniska bitar. Om man har sett de flesta av Loseys filmer är det förmodligen en guldgruva, men man kan definitivt plocka upp en hel del intressant även som oinsatt. Naturligtvis får vi även en trailer för filmen, samt en kort reklamfilm för något slags sömnmedel som Losey regisserade. Kuriosa på hög nivå, men faktiskt ändå lite kul att se.

12469172854_3d22c6ee83_zEtt vackert drama som inledningsvis nosar på benämningen mästerverk, men i slutändan halkar ner ganska många pinnhåll. Lite för mycket dödtid i mittpartiet och en onödig ramberättelse tar udden av en annars fängslande kärlekshistoria sedd genom ögonen på en ung pojke. Extramaterialet förlitar sig uteslutande på intervjuer, där det finns en hel del intressanta partier, men även en hel del som känns lite för insnöat. Vad gäller ljud och bild finns det egentligen inget som borde avskräcka från en investering.

The Go-Between, reviewed by Erik Nyström on 2015-01-02T17:40:57+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 2 januari, 2015