The Guest
Rating: 3.8/5 (4 votes cast)

The Guest

THE GUESTAdam Wingards förra film You’re Next såg jag på bio och var inte speciellt imponerad. Det kändes som någon som verkligen ville, men inte kunde. De tre år som gått mellan den och The Guest har han övat sig genom några korta segment i bland annat V/H/S och The ABCs of Death, utan att ha blivit speciellt mycket bättre.

Familjen Peterson förlorade äldste sonen Caleb i ett krig någonstans, förmodligen i Mellanöstern. En dag dyker David upp vid deras dörr och berättar att han kände Caleb från den militära och att han lovat honom att titta till dom. De erbjuder honom att stanna då han inte verkar ha någonstans att ta vägen och han accepterar artigt. Snart har han hjälpt sonen Luke med några mobbare och suttit uppe på kvällarna med pappa Spencer med några kalla öl. Det är dottern Anna som först börjar ana att något inte står rätt till med David, att hans förflutna kanske inte är vad han säger att det är och att han kanske kan vara farlig.

Brendan-Meyer-and-Maika-Monroe-in-The-Guest-2014-Movie-ImageUnder första halvan av filmen är det något sånär trevligt. Man sitter och grubblar över vad det är som är fel med David eller vad han egentligen har för underliggande motiv. Tillsammans med musiken, något synthigt som ibland är låtar (Bland annat så får Sisters of Mercys halvobskyra cover på Hot Chocolates ”Emma” vara med), ibland bara stämningsljudmattor, blir det lite gåtfullt och behagligt trevande. Att det även känns lite skevt beror nog mest på att Wingard inte riktigt har koll på vad han gör, vare sig med personregi eller bildregi och att det inte är något vidare välskrivet manus. Jag tänker mig att målet varit att göra en mix av thriller och skräckfilm enligt konstens alla regler, men just eftersom det är mycket i hantverket som är så eftersatt får The Guest en slags kufisk indiekänsla som kanske inte heller är direkt klädsam. Under sista dryga halvtimmen faller det dock samman i ett temperamentsfritt crescendo med ospännande actionsekvenser och en cyniskt hanterande av de karaktärer vi lärt känna. Antagligen vill Wingard chockera, men han är inte tillräckligt skicklig för att klara av det. Det känns bara fumligt och tröttsamt, hur mycket våld det än vräks på med.

I denna virriga röra hittar man emellanåt både scener och skådespelarinsatser som fungerar. Dan Stevens har gjort sig ett namn i Downton Abbey och verkar nu försöka ta steget över till Hollywood. Hans iskallt halvsexiga militär känns i sina bästa stunder som en mix mellan Ryan Gosling och Ralph Fiennes. Även Maika Monroe som spelar systern i familjen har något extra. Det är inte tillräckligt för att lyfta filmupplevelsen till några högre nivåer, men de har nog inte spelat bort sig själv från att få bättre roller i framtiden i alla fall. I händerna på mer kompetent folk bakom kameran hade det här mycket väl kunnat bli filmen som gav Stevens skjutsen till riktig stjärnstatus.

guest1Efter att jag hade sett You’re Next på bio hade jag en irriterande känsla av att Wingard måste ha rika föräldrar som sponsrar hans filmprojekt och även om det förmodligen inte är så, kan jag inte släppa den tanken. Han och parhästen Simon Barrett som skriver manus verkar ha ett intresse och ett engagemang för genrefilm, men tyvärr verkar de sakna all talang för att göra något av det. Ingenstans i deras historier hittar jag några spännande idéer och utförandet är helt utan den fingertoppskänsla som hade behövts. På något vis känns det som att någon form av svågerpolitik borde vara den enda rimliga förklaringen till att de fortfarande inte bara springer runt i skogen där de bor och filmar kortfilmer med sina polare över långhelger. Jag kan inte ens se något lovande, något med en potential som bara behöver mogna. Det som fungerar gör nog mest det tack vare slumpen, tack vare kompetenta skådespelare och tack vare att Wingard förmodligen brinner för det han gör.

Rating: 3.8/5 (4 votes cast)
The Guest, reviewed by Erik Nyström on 2015-03-31T07:06:12+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 31 mars, 2015