The Host
Rating: 2.0/5 (3 votes cast)

The Host

Samtidigt som Stephenie Meyer avslutade sin Twilight-serie 2008 publicerade hon The Host som på samma sätt kombinerade tonårsromantik med övernaturliga fenomen. Denna har nu naturligtvis blivit film. Det gäller ju att smida innan järnet hunnit bli iskallt.

The Host 01

Istället för vampyrer handlar det här om utomjordingar som i stil med Invasion of the Body Snatchers erövrat jorden och tagit människornas kroppar i besittning. När vi kommer in i handlingen är invasionen nära nog fullständig och utomjordingarna frodas med sitt vänliga sinnelag och överlägsna teknologi. De sista kvarvarande människorna lever på flykt, däribland Melanie som blir tillfångatagen när hon räddar sin lillebror. Precis som många före henne får hon en utomjordings själ inplanterad och egentligen borde allt ta slut där, men det gör det inte. Melanie visar sig vara allt för viljestark och även om utomjordingen, som kallas för ”Vandraren” tar kontroll över kroppen, tvingas de båda medvetandena samsas. I samförstånd rymmer de tillsammans för att leta efter Melanies lillebror och lär sig under resan förstå sig på varandra. När en mänsklig motståndsrörelse tillfångatar den av två medvetanden styrda kroppen och en gammal pojkvän dyker upp blir det snart komplicerat. Samtidigt har utomjordingarna tagit upp jakten på de sista människorna.

_MG_8962.CR2Det börjar hopplöst virrigt och mina förväntningar sjunker som en sten efter bara ett par minuter. Saoirse Ronan, som var den enda ljuspunkten i The Lovely Bones och som var så bra i Hanna, har det inte lätt i rollen som Melanie. Dels tvingas hon föra dialoger med sig själv, där den inre rösten skriker och spelar över, medan hon vackert får försöka se ut som om hon lyssnar. Samtidigt kastas man in i historien på ett märkligt sätt, där upprinnelsen om hur Melanie, hennes lillebror och hennes kärlek levt på flykt, berättas under några korta tillbakablickar. Känslan blir att man ser på andra delen av två och även om jag inte hade önskat en timme till av The Host fungerar inte berättandet alls. Efter att hon flytt och hamnat hos motståndsrörelsen ute i öknen hittar ändå filmen någon form av fotfäste i stillsamheten ute i öknen.

AT5E0939.CR2Någonstans här börjar jag även acceptera den. Visst, intrigerna är ganska fåniga och det hinner bli lite sömnigt medan ett sanslöst knepigt kärleksdrama utspelar sig, där jag inte är säker på om det är tre eller fyra personer inblandade, men det fungerar ändå någorlunda. Grottorna de tagit sin tillflykt till är en häftig miljö och den ganska fredliga tonen som filmen ändå har är behaglig. Även om romantiken fungerar lite sådär, är det ändå ganska skönt att slippa sci-fi som inte bara handlar om en massa spektakulär action hela tiden, utan vågar ta det lugnt. Men visst hade de kunnat hitta manliga skådespelare som inte ser exakt likadana ut som diverse kärleksintressen? Jag hade svårt att skilja på dem och då blev det svårt att bli involverad i relationerna.

_MG_4815.CR2När eftertexterna rullar är det svårt att känna något annat än lite sömnig meningslöshet, men samtidigt ingenting som upprör. Man får lite habilt drama, någon slags enkel sci-fi och man slipper evinnerliga skottlossningar eller biljakter med svävare. Jag tror att målgruppen är densamma som för de som gillade Twilight, men samtidigt har jag svårt att se hur den här ska fånga dem på samma sätt. Det är lite för lite Harlequin och lite för mycket sävligt drama med grandiost foto. Av någon anledning känns det som jag är alldeles för snäll med The Host, men det måste man väl få vara ibland också?

Rating: 2.0/5 (3 votes cast)
The Host, reviewed by Erik Nyström on 2013-08-07T12:00:00+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 7 augusti, 2013