The Killing

Jag saknar The Killing. Det är dystert, obehagligt och ondskefullt. Under fyra säsonger får vi möta smärta, lögner och vidriga hemligheter som delas av samhällets alla klasser. Det är svårt att sammanfatta 44 avsnitt i en recension, men jag ska ge er min version.

The Killing bygger på den danska serien Forbrydelsen som på svenska fick namnet Brottet. Jag har inte sett den danska originalserien, men jag vet att danska serier är bra (The Killing kom helt enkelt till mig först). Men nu befinner vi oss långt borta från Danmark, närmare bestämt i Seattle, USA. Bara valet av stad säger något om serien. Seattle är en mörk stad på många sätt, det regnar (nästan) alltid och korruption verkar vara ledordet inom de statliga myndigheterna.
the killing 3
En bättre kuliss för mord och mörka hemligheter är svår att hitta. Det är dock inte den vanliga kriminalserien med mord efter mord. Här önskar jag att jag hade sett Forbrydelsen, så jag hade vetat hur mycket de skiljer sig åt. Men något säger mig att de tagit just detta från den danska serien.

Seriens två huvudkaraktärer Sarah Linden (Mireille Enos) och Stephen Holder (Joel Kinnaman) möts under ganska ovanliga omständigheter. Sarah ska nämligen lämna sitt arbete som kommissarie i Seattle och flytta söderut med sin fästman. Stephen kommer från knarkroteln och är den som ska ta över hennes jobb. Ett fall dyker upp precis när Sarah ska lämna kontoret. Hon får ta med sig Stephen som precis kommit dit. Här börjar vår serie.
first case
Sarah och Stephen kan till en början kännas ganska klichéartade som karaktärer, en hård, oberoende poliskvinna och en minst lika hård kollega med diverse drogproblem. Men under seriens gång kryper vi in under skinnet på de båda, och precis som med morden döljer sig mycket under ytan. Serien lägger en hel del fokus på de båda poliserna men utan att stjäla uppmärksamhet från mordfallen. De lyckas istället förena de två.

De första två säsongerna handlar om mordet på Rosie Larsen, en tonårsflicka som hittas dränkt i en bagagelucka på en bil. Likheterna mellan offren i The Killing och Twin Peaks är slående. Vem mördade Rosie Larsen, vem mördade Laura Palmer? Alla är misstänkta. Både Rosie och Laura är på ytan två ordningsamma, vanliga tonårstjejer men desto längre serien går får vi en helt annan bild. Seriens stämning och mystik skapar känslan av en modern Twin Peaks.
rosie

The Killing väcker mycket känslor hos mig, dess likheter med Twin Peaks men även den förnimmelse av The Wire som finns där. De är båda serier som jag anser vara otroligt genomtänkta och som skapar en närhet till karaktärerna. Det är främst miljöerna och polisarbetet som påminner om The Wire men vi möter även vissa karaktärer som känns igen.

Serien må vara mörk och obehaglig men för att vara en kriminalserie ger den oss även en väldigt ärlig bild av sorg, vänskap och kärlek. Vi lär känna karaktärerna ingående, precis som vi följer poliserna, flyttar vi även nästan in hos The Larsen family, mordoffrets familj. Vi följer familjen genom ilska, äktenskapsproblem, hemligheter och en outgrundlig sorg.
larsen family
Vi stiftar samtidigt en nära bekantskap med de mordmisstänkta. Deras liv, hemligheter och sinnestillstånd visas upp utan pardon. Karaktärernas liv vecklas ut sida efter sida. Parallellt med den outgrundliga mordgåtan följer vi en politikers väg mot toppen eller botten. Där smutskastning och korruption tillhör vardagen. Historierna är inte på något sätt åtskilda, utan kommer visa sig ha mer med varandra att göra än vad vi först trott.

Precis som i The Wire möter vi både nya och gamla karaktärer i säsong tre och fyra. De binder ihop gamla fall med nya. I tredje säsongen blir Sarah, som slutat som polis, indragen i fallet då hon med hjälp av ett gammalt vittne hittar flertalet unga kvinnor som mördats. Stephen och Sarah kommer återigen att ingå i samma utredningsgrupp. Det visar sig ganska snart att de unga kvinnorna, som blivit mördade, var hemlösa och många av dem prostituerade.
victims
En tidigare mordutredning, som Sarah arbetat med, visar sig ha likheter med fallet. Mannen som dömdes sitter i dödscell och väntar på sin avrättning. Vi möter ännu en otäck verklighet, en värld full av utanförskap, missbruk och ondska. Sarahs och Stephens inblandning i fallet blir mer personlig än de någonsin kunnat ana.

Sista säsongen handlar om ett bestialiskt mord på en överklassfamilj. Sonen, Kyle, i familjen överlever dådet, men blir strax själv huvudmisstänkt. Han går på militärskola och borde inte befunnit sig på platsen. Fallet tilldelas Sarah och Stephen. De försöker göra sitt bästa för att få grepp om fallet, något som visar sig svårare än vad de trott. Militären följer och lever efter sina egna regler och alla verkar ha något att dölja.
kyle
De kämpar med vittnen utan svar, vittnen som styrs av militärens hederskodex där alla håller ihop. Samtidigt har deras personliga relation blivit mer eller mindre ohållbar då de båda hemsöks av spöken från föregående fall. Det visar sig även snart att de själva är föremål för en hemlig utredning.

Anledningen till att den får betyg 4 och inte 5 är helt enkelt för att Joel Kinnamans karaktär inte alltid är helt trovärdig, samtidigt som de har missat ett par viktiga detaljer. Å andra sidan är en 4:a från mig nästan som en 5:a.
The Killing kanske inte slutar på topp, men den slutade långt innan jag hann tröttna på den.
Ja, jag brukar sakna mina serier men denna har fastnat.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
The Killing , reviewed by Angela Ljungkvist on 2014-11-19T06:45:27+00:00 rating 4.0 out of 5
Angela Ljungkvist

Angela Ljungkvist

Skriver om resor men drömmer om film. Filmhistoriens epoker är min stora kärlek. Hollywood är bittersweet men jag ser hellre en europeisk film. Skräckfilm tillhör Asien och jag ser det gärna men med lampan tänd. Lite svårt för rymd- och krigsfilm, men det finns undantag. Älskar 40-och 50-talets filmstjärnor och dess skapare samtidigt som jag beundrar Nya vågens nakenhet. 90-talet är förmodligen det allra bästa årtiondet inom film.
Angela Ljungkvist

Latest posts by Angela Ljungkvist (see all)

Publicerad den 19 november, 2014