Lady in the Lake

Lady in the Lake

När Robert Montgomery skulle ta steget från att enbart skådespela till att även regissera, valde han att göra det med en rejäl gimmick till sin hjälp. Med undantag för några få scener, ser vi hela filmen genom huvudpersonens ögon och ser därmed allt denne ser. Ett ganska lämpligt grepp när det handlar om en deckargåta kan tyckas, och bekväme Montgomery passar även på att inhämta en check för sin minst krävande huvudroll i karriären.

Philip Marlowe, den hårdkokta privatdetektiven som även dyker upp i bland annat Murder My Sweet och The Big Sleep, tröttnar på sin usla ersättning. Han kläcker idén att istället skriva en bok baserad på ett av sina fall i hopp om att tjäna storkovan och när förlaget kallar honom efter att ha läst manuskriptet verkar det lovande, men istället hamnar han mitt i ett nytt fall. Ägaren till bokförlaget har tappat bort sin hustru och en av hans anställda, som smider planer på att tvinga fram en skilsmässa för sin chef och sedan snärja honom för sig själv, skickar ut Marlowe på jakt. Spåren leder till en stuga vid en sjö där en annan kvinna hittas drunknad. Snart blir det snårigt med våldsbenägna älskare, poliser med en egna agendor och en försmådd kvinna som helt plötsligt verkar vilja slå klorna i vår favoritdetektiv.

Hela gimmicken med att ta del av allt som huvudkaraktären borde ju passa finurligt in i en deckare där man ju på så sätt borde få samma möjligheter som självaste Marlowe att lösa gåtan. Tyvärr är det nu inte riktigt så som Lady in the Lake presenteras, utan när pusslet läggs upp för en i slutet har det inte direkt handlat om att inhämta information med ögon eller öron, utan det känns som en tämligen ordinär upplösning. Montgomery lyckas heller inte göra något extra av greppet eller använda speciellt mycket finess, utan det blir väldigt många skådespelare som tittar rakt in i kameran och pratar direkt till oss. Med undantag för några halv lyckade scener framför speglar är det ett allt annat än inspirerat kameraarbete, vilket känns lite synd då det borde ha gått att göra så mycket mer med iden.

Man har även valt att använda väldigt lite musik. Det är i princip ständig tystnad, förutom vid ett par spänningssekvenser då en kuslig och suggestiv kör smyger sig in på ett oväntat stämningsfullt sätt. Tillsammans med den subjektiva kameran skapar det något som känns både egensinnigt och lite obehagligt, vilket i efterhand även etsar sig fast i minnet. Att låta filmen utspelas runt jul lägger också på ett lite speciellt skimmer som gör det betydligt mer minnesvärd än vad den annars skulle vara. Det är även svårt att värja sig för Audrey Totter i rollen som Adrienne Fromsett, en förslagen femme fatale som blandar parodiskt överspel med att lyckas vara riktigt cool. Man tänker om inte annat mindre på den ständigt icke närvarande tråkmånsen Montgomery i huvudrollen så fort hon är med i bild.

Med en titel så fantastisk att den fick utgöra namnet på ett kapitel i Kiss Kiss, Bang Bang kommer man faktiskt tillräckligt långt. En lagom intresseväckande intrig med tillräckligt med intressanta ingredienser gör att jag känner mig generös med betyget. Utgåvan jag recenserat hittar man i boxen Film Noir Classic Collection Vol. 3 och den innehåller ett kommentarspår med Alain Silver och James Ursini.

Lady in the Lake, reviewed by Erik Nyström on 2012-11-30T17:00:58+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 30 november, 2012