The Lady

The Lady

Säger namnet Aung San Suu Kyi dig något? Om jag lägger till fredspristagare, husarrest och Burma? Då kanske du vet vem jag talar om? The Lady är den sanna berättelsen om Aung San Suu Kyis kamp för ett demokratiskt Burma.Trots att jag dagligen, i över tjugo års tid, har sett minst ett nyhetsprogram, läst dagstidningen och lyssnat till eko-nyheterna, så har det mesta kring Burma, Aung San Suu Kyi och hennes bakgrund gått mig förbi. Och bakgrunden är viktig om man vill förstå vad som pågår i Burma. Suu Kyis far, Aung San, var militär och politiker och spelade en viktig roll i Burmas frigörelse från det brittiska imperiets styre. Han mördades 1947, strax före självständigheten trädde i kraft. Han anses än idag vara en nationalhjälte i Burma, något som förstärkts av hans dotters engagemang i Burmas demokratifrågor.

1988, lämnar Aung San Suu Kyi, utsökt spelad av Michelle Yeoh, sitt hem i Oxford, där även hennes man Michael Aris (David Thewlis) och två söner finns, för att besöka sin sjuka mamma i Burma. Burma styrs av en militärjunta, och när Suu Kyi anländer, hamnar hon mitt i en våg av protester mot styret. Protester som möts med våld. I familjens hem besöks Suu Kyi av flera personer som vill få henne att bli deras ansikte utåt i kampen för demokrati. Suu Kyi kom att hålla tal inför en halv miljon människor i huvudstaden och var även en av grundarna av NLD, National League for Democracy. För att dämpa massornas missnöje utlyser militärjuntan ett val. När NLD vinner valet stort, sätts Aung San Suu Kyi i en husarrest, som varade i 15 år.

Men filmen handlar inte så mycket om politik, utan mer om de personliga uppoffringar som Suu Kyi gjort under åren i Burma. Hennes familj, som i början tilläts besöka henne, fick senare inreseförbud, i ett försök från juntan att få henne att vilja lämna Burma. De gånger hon tilläts lämna sin husarrest, vågade hon inte lämna landet, med risk för att inte bli insläppt igen. Inte ens när hennes man, som drabbats av en dödlig sjukdom, låg på dödsbädden återvände hon till England. Suu Kyi, är en kvinna med en obeveklig övertygelse och tro på vad som är rätt och fel i världen och som är beredd att offra allt för den övertygelsen.

Filmen är regisserad av ingen mindre än Luc Besson. Den enda anledningen jag kan se till detta, är att Besson på något sätt är engagerad i Aung San Suu Kyi och Burma. Han känns verkligen inte som den bäst lämpade drama-regissören. Filmen är väldigt snygg, både vad gäller miljöer och foto, men den lyckas inte på något sätt få mig att förstå Aung San Suu Kyis starka övertygelse, trots en väldigt fin rollprestation av Michelle Yeoh. Jag trodde aldrig att jag skulle nämna Ron Howard som en ytterst lämplig regissör, men här hade det behövts någon med mer känsla för melodrama. Filmen har ett viktigt innehåll, men lyckas inte alls slå an rätt ton. Den fick mig dock mer intresserad av Burma och de politiska förhållanden som finns där.

I november 2010 släpptes Suu Kyi ur husarresten. Det har snart gått två år sedan hon släpptes fri och det har hunnit hända mycket sedan dess. Suu Kyi och 42 av hennes partikollegor har svurits in i parlamentet och den statliga censuren har mildrats. Men trots detta, och trots president Thein Seins samarbetsvilliga inställning till demokratiseringsprocesserna, har Burma en lång väg att vandra. Jag kommer att följa den utvecklingen närmare tack vare The Lady, trots dess berättarmässiga brister. Filmen platsar dock kanske bäst på samhällslektionen?

Jag reserverar mig för eventuella faktafel i recensionen gällande Burma och Aung San Suu Kyi.

The Lady, reviewed by Erik Larsson on 2012-10-08T07:00:37+00:00 rating 2.0 out of 5

Erik Larsson