The Last Exorcism Part II

The Last Exorcism Part II

Att forma huvudkaraktären till en 2:a på omslaget till en uppföljare är ingen bra idé om det inte är Barbapappa som filmen handlar om.

The-Last-Exorcism-Part-2-Religion-e1362133703778

Efter de kaotiska händelserna i slutet på The Last Exorcism där Nells barn föddes och demonen Abalam framträdde visar det sig att ingen överlevde elden som spred sig. Ingen förutom Nell som förvirrad och skrämd dyker upp i en närbelägen stad där hon placeras på ett hem för unga kvinnor som behöver en ny start i livet. Hon tror sig vara kvitt demonen och dennes följeslagare, men mörkret lurar bakom varje hörn. Är det Abalam som inte vill lämna henne ifred eller är det bara minnena av traumat som spökar?

Föregångaren var konstruerad som en mockumentary kring en präst som ifrågasätter de exorcismer han själv arbetat med att utföra. Han går med på att låta den sista han genomför filmas av dokumentärfilmare och möter samma Nell som i denna film som då antas vara besatt. Efter några snabba klipp i början av denna uppföljare där vi ser glimtar av det kaotiska slutet, lämnas även konceptet med en fejkad dokumentär åt sidan till förmån för en vanlig spelfilm. Jag kan uppskatta att man tar ett steg i sidled och inte bara försöker upprepa det som fungerade i första filmen, utan att man i någon mån vill göra något eget. Man tar på allvar fasta på karaktären Nell, som även om hon stod i centrum i föregångaren, inte riktigt var huvudperson och berättar fortsättningen på hennes historia. Det upplägget är inte alls dumt, men man har inte gjort så mycket med det.

exorcism2f-1-webMerparten av The Last Exorcism Part II handlar dessvärre om att stapla scener där något som kan tyda på att Nell fortfarande är bunden till Abalam, inträffar. Det kan vara någon karaktär som helt plötsligt får svarta ögon och väser något suspekt eller att svartklädda gestalter iakttar henne eller att någon drabbas av obehagliga kramper. Ibland visar det sig bara vara en dröm, ibland något som kanske var verklighet. När i princip varje scen ska sluta på det sättet blir det fort lite utmattande, speciellt när idéerna inte riktigt funnits där för att göra det läskigt. Jag hade hellre sett att man gallrat bort åtminstone hälften av dem och istället fokuserat än mer på karaktären Nell, på hur hon bygger upp vänskapen med en annan av kvinnorna som bor i huset och den försiktigt trevande kärlekshistorian. Hade filmen lyckats förmå mig att verkligen bry mig om henne och göra mig involverad i hennes försök att komma på fötter hade det garanterat blivit mer obehagligt när det förflutna gör sig påmint.

2013the-last-exorcism-part-2Press090113

Några pluspoäng ska den ha för att den i viss mån måttar ut en ny riktning den vill röra sig i och inte bara gör en långsökt kopia på föregångaren. Jag kan även tycka det är lite spännande att man väljer att blanda in voodoo istället för en massa trista katolska präster som ju redan misslyckats färdigt med att rädda unga kvinnor i den här genren. Ashley Bell gör även sitt yttersta i huvudrollen och ingen skugga ska falla över hennes insats, men tyvärr blir det en väldigt stillastående och trist skräckfilm utan riktig förmåga att förmedla obehag. Dessutom är den, precis som mycket annat inom genren numera, ganska fult fotad med någon form av lågbudgetdigitalkamera. Det finns garanterat bättre sätt att slå ihjäl 90 minuter än tillsammans med denna.

The Last Exorcism Part II, reviewed by Erik Nyström on 2013-08-06T07:00:59+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 6 augusti, 2013