The Last Hard Men

The Last Hard Men

Charlton Heston och James Coburn möts i en standardwestern som börjar rätt intressant, men snabbt utvecklas till en rätt tråkig gisslanhistoria. Båda dessa herrar har varit med i mycket bättre filmer, både i samma genre och i andra. Även skådespelare, regissörer och manusförfattare måste trist nog betala räkningar och sätta mat på bordet. Det är nog det största skälet till varför denna film gjordes.

Heston har som skådis aldrig varit någon favorit för mig, även om han har medverkat i intressanta filmer såsom Planet of the Apes, The Omega Man och Ben Hur. I denna film spelar han, på rutin, en åldrande före detta sheriff som åter måste ta upp jakten på sin ärkefiende Provo spelad av James Coburn. Coburn är däremot en skådespelare vars (västern-)filmer jag ofta har förväntningar på, mycket tack vare den underbara men bortglömda A Fistful of Dynamite (även känd som Duck, You Sucker!). Tyvärr är det inte ofta dessa förväntningar slår in, och inte heller denna gång. Det är inte bara Heston och Coburn som lirar på rutin, de andra skådespelarna såsom Barbara Hershey, Michael Parks och Jorge Rivero spelar också på rutinnivå, eller är kanske egentligen underanvända i sina roller. Till exempel försvinner Parks ur filmen när det börjar dra ihop sig till finalen. Istället är det den mer okända John Quade som utmärker sig som en sliskig våldtäktsman tillhörande Provos gäng.

Som jag skrev i början av texten så är filmen ganska intressant i inledningen då Sam Burgade (Heston) har svårt att finna sig tillrätta i det moderna samhället med bilar, tåg och unga sheriffer som har för stor tilltro på den moderna teknologin såsom telefoner. Det är alltså en ”modern” västernfilm som utspelar sig runt 1909, trots att Coburn använder sig av vapen som tillverkades först 1911. När Provo sedan kidnappar Burgades dotter (Hershey) utvecklar sig filmen till en katt- och råttalek mellan de två antagonisterna, där en tröttsam jakt tar vid. Regissören Andrew V. McLaglen får inte upp någon spänning alls trots att han hade stor erfarenhet av många västernfilmer och även actionfilmer.

Filmen bjuder inte på någonting nytt utan trampar i samma gamla fotspår, vilket gör den väldigt förutsägbara. Man kan i princip säga i vilken turordning karaktärerna kommer att dö innan det sker. Gillar man skådespelarna eller själva genren väldigt mycket och vill se allt, så visst. Men det är en medelfilm på alla plan där inte ens musiken sticker ut. Till och med DVD-utgåvan känns likadan då inget som helst extramaterial medföljer.

The Last Hard Men, reviewed by Mathias Linder on 2013-01-30T07:00:55+00:00 rating 2.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 30 januari, 2013