The Last Stand
Rating: 3.0/5 (3 votes cast)

The Last Stand

Efter ett minimalt inhopp i The Expendables och ett något större inhopp i The Expendables 2 är Arnold Schwarzenegger tillbaka som huvudrollsinnehavare igen.

The Last Stand 06

Beslutet att The Last Stand inte skulle gå upp i Sverige rörde upp mycket känslor i stugorna. Nordisk Films initiala känsla att filmen kanske inte skulle spela in pengarna kan jag ha förståelse för. Det är för många som laddar ned istället för att gå på bio, och det är dyrt att få tillräckligt med personer att veta att det går en ny film med Arnold Schwarzenegger. Att den flitiga biokategorin tonåringar sällan har någon större relation till Arnold, samt att The Last Stand knappast är någon film för de flesta tjejer, hjälpte nog inte heller. Men när folkstormen startade, missnöjesgruppen på Facebook gick över 1000 gillare, och Aftonbladet i sin tredje artikel om saken intervjuade en missnöjd Peter Stormare skulle Nordisk Film ha tänkt om. Med sådan PR hade The Last Stand stuckit ut så mycket i biodjungeln att den hade gått med vinst. Hade inte tonen från de mest besvikna Arnold-fansen varit så överdrivet hård tror jag att Nordisk Film hade ångrat sig, men nu står vi till slut här med en videopremiär istället.

The Last Stand 04

Gabriel Cortez (Eduardo Noriega) har gjort sig en förmögenhet på narkotikasmuggling och är den största och farligaste i branschen. Under en fångtransport övervakad av Agent John Bannister (Forest Whitaker) blir Cortez spektakulärt frigitagen och flyr mot den mexikanska gränsen i en trimmad Corvette i över 300 km/tim. En före detta narkotikapolis vid LAPD, Ray Owens (Arnold Schwarzenegger), arbetar numera som sheriff i lilla Sommerton Junction just vid gränsen mellan Arizona och Mexiko. Lugnet han sökt sig till störs av att en bonde mördas av en utböling vid namn Burrell (Peter Stormare) och under utredningen dödas även en av hans poliser. När Owens får ett samtal från Bannister räknar han ut att Burells gäng är på plats för att hjälpa Cortez över gränsen och han förstår att det hänger på honom att stoppa det. Stadens vapendåre, Lewis Dinkum (Johnny Knoxville), är snart en av dem som får en stjärna på bröstet och en vädjan från Owens att hjälpa till att göra den lilla staden till Cortez sista stopp.

_MG_6543.CR2

När Schwarzeneggers politiska karriär blomstrade som bäst trodde jag nog aldrig att jag skulle få öppna plasten på en film med min barndomshjälte som enda omslagsnamn igen. Senast Arnold gjorde huvudrollen i en film var för tio år sedan med Terminator 3, och det gör inte så mycket att The Last Stand kvalitetsmässigt är närmare den filmen än originalet och den första uppföljaren. Det känns bara så otroligt lyxigt att få se en ny Arnold-film. Regissören Kim Jee-Woon har helt fattat vad det handlar om även om jag inte kan säga att jag var orolig efter hans förra film – I Saw The Devil, som dramaturgiskt var väldigt amerikanskt även om våldet var asiatiskt. Här är det klassiskt barnförbjudet grovkaliberköttande som gäller, kryddat med några få lemlästningar.Men inte så spekulativa som vi blivit vana vid när Sylvester Stallone regisserar. När Arnold sätter en kula i huvudet på en kille efter att han dragit med sig honom i ett fall från ett hustak, är det lika bra som det någonsin varit.

The Last Stand 05

Det är uppenbart att Jee-Woon kommit till USA för att göra en nutida western, en sådan där film som Walter Hill brukade göra. Jag är inte alls lika säker på att Andrew Knauer tänkte på den genren när han skrev manuset, men med rätt musik och scenerier lyckas den sydkoreanske regissören ganska bra. Jag har svårt att inte charmas när ett flak vattenmeloner hamnar mitt i skottlinjen likt Charles Bronson-filmen Mr. Majestyk, för övrigt en film som var ute lite efter samma känsla. Bronson hade tur och slapp alltför ”lustiga” sidekicks, för det blir lite jobbigt när Luiz Guzmán svingar ett Conan-svärd och Johnny Knoxville spelar över. Jag älskar verkligen allt den sistnämnda gjort i Jackass men ska han vara med här så bör han ramla och slå sig, inte leverera repliker halvt efterblivet. Peter Stormare och Forest Whitaker håller sig till det de kan, och gör det som vanligt bra. Arnold själv är något för gammal för det här, men det är inte hans stora problem. Han har regenererat lite som skådespelare och är nästan tillbaka på Conan-nivå när han inte kan gömma sig bakom ett hagelgevär. Jag är samtidigt hoppfull och påstår att han bara behöver ett par filmer till i sig för att, utan diskussion, platsa på svenska biografer igen.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
The Last Stand, reviewed by Rikard Eriksson on 2013-07-11T12:00:32+00:00 rating 3.0 out of 5

Rikard Eriksson

Vacker som en dag och analyserar filmer ned på hink-och-spade-nivå. Jag är recensenten som aldrig skulle tveka på att röja en viktig reflektion ur världen om den hamnar mitt emellan två meningar som rimmar. Filmer jag tycker om att se är inte det välpolerade biojunket, utan de kanske är lite trubbiga i kanterna… eller bara trubbiga.

Latest posts by Rikard Eriksson (see all)

Publicerad den 11 juli, 2013