The Liability
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

The Liability

Titeln betyder Ansvar, vilket tonårsgrabben Adam får stifta bekanskap med i denna brittiska Action/Thriller från 2012.

väntanstider

Adam är en kille på 19 år som bor tillsammans med sin mamma och hennes nya man Peter. En dag är Adam ute och kör Peter’s bil, och kvaddar den. Deras relation var risig från börja, så gissa om att det blir ännu värre. Det visar sig att styvfadern driver en del olagligheter, bland annat trafficking. Adam är tvungen att betala tillbaka den kvaddade bilen och får en dag hänga med Roy, en kriminell man som helst av allt vill slippa det liv han lever. Roy och Adam åker ut på en resa för att samla händer. Ja, det är väl en del av utpressningen. Men plötsligt visar det sig att det inte var riktigt det resan handlade om.

iskogen

Redan tio minuter in i filmen kommer det stora frågetecknet som man inte riktigt får svar på förrän långt senare. Den håller ett jämt och bra tempo rakt igenom. Innan det blir för långtråkigt så händer något spännande och man är snabbt på banan igen. The Liability sticker ut ur mängden genom att inte alls vara så förutsägbar som man vanligtvis räknar med när det gäller actionfilmer. Vad gäller foto och ljud så är det inte så mycket att hänga i julgranen. Inte för att det är dåligt, nejdå, utan mer för att det inte är något speciellt och ger ingen speciell känsla. De har dock lyckats hitta bra inspelningsplatser som förgyller filmens feeling.

The Liability 01

Skådespeleriet är lysande, främst Jack O’Connell, som spelar den kaxiga snorungen Adam. Första intrycket man får av honom är; ”Men shit vad dryg, och han ska vara med i hela filmen…”. Men det är ju naturligtvis bara karaktären. Under filmens gång får Adam vara med och prova på det där med att hugga av händer, och då är han inte lika kaxig längre. Jack visar klart och tydligt vilket humör han är i just nu och har, utan att det går till överdrift, väldigt bra inlevelse. I rollen som Roy ser vi den berömde Tim Roth (Broken). Roy är lite less på det kriminella, speciellt nu när hans dotter ska gifta sig. Man ser i Roth’s ansiktsutryck hur nedstämd han är när han är ”tvungen” att hugga händer av folk och allt som hör till. Viljan att sluta finns där inne, och det syns klart och tydligt tack vare Tim Roth’s grymma skådespel.

pistolhot

Brittisk film är väl inte den vanligast förekommande i min filmsamling. Speciellt inte action från detta land man mest förknippar med Hugh Grant (Love actually) och Harry Potter. Den här filmen har fått mig mer intresserad av att se vad England har att erbjuda i filmväg. Jakten börjar här.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
The Liability, reviewed by Fredrik Nyström on 2013-11-23T12:00:59+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 23 november, 2013