The Librarian: Quest for the Spear

Häromkvällen hade jag en diskussion med min fru angående omslag på filmer och att jag är luttrad nog att jag kan se direkt på omslaget vad det är för film och hur bra den är. Min fru konstaterade att de som gör omslagen inte tror att omslagen är enkla att genomskåda och därför kör på i samma stil. För att testa min tes bläddrade jag igenom katalogen på Netflix och valde min egen favoritkategori Sci-Fi och Fantasy. Snart kom jag över en film jag, medvetet, inte sett just för att jag ratat omslaget. The Librarian som dessutom som belönats med en extratitel Quest for the Spear. Jag började analysera omslaget (som syns här till vänster) utan att läsa om filmen.

librarian_utv

Noah Wyle är mest känd från TV-serierna E.R. och Falling Skies där han i princip spelar samma typ av roll. Han är ingen actionskådespelare utan snarare lite åt det snälla nördiga hållet. Titeln, The Librarian, säger mig då att Wyle förmodligen är en bibliotekarie som kommer slängas ut i någon form av äventyr på jakt efter spjutet han håller i handen. En matinémysig version av Indiana Jones fast utan grafiskt våld eller direkta otäckheter. Till höger är förmodligen den riktiga äventyraren som kommer vara hans hjälp ute i stora världen och det grundar jag på att Kyle Maclachlan har en orm tatuerad på handen och därmed är skurken. Tjejen till höger är Sonya Walger, också en meriterad TV-skådis, som jag främst kommer ihåg från LOST och FlashForward. Hur som helst är hon handlingskraftig med machete i hand. Snygg men tuff. Tjejen till vänster är också skurk och jag tror det är Kelly Hu som var med i X-Men 2 men jag är lite osäker. På botten av bilden ser vi guld i drivor plus ett altare samt vattenfallen i bakgrunden vilka tydligt signalerar äventyr och Indiana Jones.

librarian4

Eftersom jag inte har något minne av att filmen gått upp på bio antar jag att det är en TV-film och därmed direkt till DVD i Sverige. Att den belönats med en extratitel betyder att det finns minst en film till. Jag antar att den lagom underhållande med ett lättsamt manus som har logiska luckor. Säkerligen finns det något övernaturlig inslag grundat på det Inkaliknande altaret. Gissningsvis finns någon romantisk komponent mellan Wyle och Walger. Filmen har inte kommit upp på min att se radar vilket gör att jag tror att den förmodligen hamnar på i 1-2 i betyg.

librarian2

Jag ser filmen och vad har jag missat i min beskrivning? Spjutet är magiskt och kan förgöra världen. Excalibur, Pandoras box och förbundsarken förvaras alla i biblioteket med massor av andra artefakter och bibliotekarien är den som försvarar allt. Spjutet är i tre delar som är spridda över världen och skurkarna med ormtatueringar vill ha det för att härska. Äventyret tar oss till bland annat Shangri La och Pyramiderna. Noah Wyle som bor hemma hos mamma trots att han är 30 år, går från boknörd till boknördsäventyrare. Wyle får givetvis Walger i slutet och allt är söndagsmatinémysigt. Inga svordomar och jag tror inte vi ser en droppe blod trots diverse slagsmål. En del dåliga specialeffekter och CGI. Ja just ja, det var Kelly Hu som jag gissade. Betyget blir 1,5 men jag tror det är många som skulle gilla filmen som förströelse med barn under tolv.

The Librarian: Quest for the Spear, reviewed by Mats Lundberg on 2013-05-13T07:00:47+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 13 maj, 2013