The Lifeguard
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

The Lifeguard

Kan man växa upp genom att flytta hem igen? Leigh gör ett försök, men när känslorna tar över hamnar hon snart i en lika problemfylld situation som hon ville lämna. Mötet mellan två vilsna människor i olika åldrar blir svår att hantera, särskilt när den är olaglig.

The Lifeguard 1En slags trettioårskris slår till och Leigh (Kristen Bell, Frost, Hit & Run) tar ett snabbt beslut om att lämna New York och jobbet som reporter, men framför allt lämnar hon en misslyckad romans med hennes chef. Hon känner sig instängd och deprimerad efter ett reportage och flyttar därför hem till föräldrarna i Connecticut, långt ifrån storstadens puls för att försöka hitta en riktning och ett mål med livet igen. På hennes gamla hemmaplan finns en del vänner kvar och några av dem visar sig inte heller vara särskilt tillfreds med tillvaron.

The Lifeguard 01

Leigh möter många frågor om varför hon är tillbaka och har inga raka svar att ge, men under tiden hon funderar bestämmer hon sig för att bli badvakt vid den lokala simbassängen, ett jobb hon hade under college-tiden. Vaktmästarens son Little Jason och hans vänner är i sextonårsåldern och har drömmar om att lämna den tråkiga hålan och flytta till Vermont. De är stamgäster på badet och det dröjer inte länge innan Leigh börjar umgås med dem och i synnerhet med Little Jason. Att bo hemma hos föräldrarna visar sig inte bli helt problemfritt för Leigh. Det är nästan som att hon förflyttats tillbaka i tiden med femton år när mammans tjat fortfarande låter likadant.

The Lifeguard 3Sommaren fylls av synder med hemligt sex och gräsrökning och blir ett fritt fall tillbaka till tiden som tonåring, vilket inte accepteras eller faller sig helt naturligt för en del av Leighs vänner, medan andra visserligen gärna hänger på. Några anser att Leigh använder hennes unga vänner som en ursäkt för att få leva ut de sista dropparna av tonårsnostalgi som dröjt sig kvar hos henne. Men om det kan vara svårt att vara vuxen ibland, är det som alla vet inte alltid lätt att vara i tonåren heller och de yngres problem blir snart del av de äldres och vice versa.

The Lifeguard 4The Lifeguard blir trots sina förutsättningar faktiskt ganska trovärdig, åtminstone för mig, eftersom det går att känna igen sig i den, oavsett om man gör det genom tonåringarna eller de äldres livssituation. Om man kommer från en mindre ort är det relativt vanligt att människor umgås och festar långt över generationsgränser och åldersskillnader får därför en mycket mindre betydelse än man kan tro. Just den stämningen tycker jag att de lyckats fånga ganska bra, även om det fortfarande måste antas vara väldigt sällan som förfarandet och förförandet går till exakt som i The Lifeguard. Sedan kan jag väl tycka att filmen befolkas av en ganska sorglig samling av människor som många gånger inte är helt lätta att sympatisera med.

The Lifeguard 02

Filmen överraskar inte med ett speciellt smart manus eller någon helt unik story och när även den vanliga indierocken spelas mellan scenerna inser man att The Lifeguard inte är särskilt originell, bortsett från att det ju faktiskt är en kvinna som utgör huvudkaraktären som inte kan hålla fingrarna borta från lammköttet. Men jag gillar ändå The Lifeguard, man slipper åtminstone söndertjatade skämt och Kristen Bell är dessutom mycket bra i rollen som Leigh. Även Leighs vän Mel spelas oklanderligt av en skådespelerska vars mor rankas som nummer ett i branschen och hon låg faktiskt i mammans mage och tjuvlyssnade under ett tacktal på en Oscarsgala. Se filmen och ni upptäcker förhoppningsvis omedelbart vem som åsyftas. The Lifeguard är lågmäld och sevärd, och hade bara den debuterande regissören Liz W. Garcia även vågat låta filmen komma med något mer oväntat hade den kunnat bli en liten favorit.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
The Lifeguard, reviewed by Hans Råman on 2013-12-21T07:00:16+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 21 december, 2013