The Lost

The Lost

Jag älskade The Woman av Lucky McKee och eftersom författaren Jack Ketchum även låg bakom den intressanta berättelsen i Red bestämde jag mig för att skaffa övriga filmer som baserats på Ketchums böcker. The Lost från 2006 är regisserad av McKees kompis Chris Sivertson.

The Lost06

Under en utflykt stöter Ray på två flickor som campar. Tillsammans med sin flickvän Jennifer och vännen Tim spionerar han på dem och bestämmer sig till sitt sällskaps förskräckelse för att skjuta flickorna. Det ena offret lyckas fly och dör av sina skador först fyra år senare. Ray är huvudmisstänkt, men det finns inga bevis och Ray fortsätter sitt liv som tidigare; ett liv som innefattar droger, tjejer och dåligt själv förtroende.

The Lost07

Ibland stöter man på barn och ungdomar som inte kan låta bli att vara för mycket. När de befinner sig utanför sin ordinarie sociala omgivning har de chans att vara någon annan än den som skolans hierarki har gjort dem till. Plågoandarnas bevakande ögon är inte längre närvarandre och de kan prova att spela någonting annat än offerrollen. För en vuxen är det väldigt lätt att genomskåda skådespelet och det är ledsamt när man ser hur dessa pojkar (min uppfattning är att det inte är lika vanligt bland flickor) börjar bete sig som sina egna mobbare och gärna utövar makten det innbär att vara äldst om de är med yngre barn. I längden tycker både barn och vuxna att det är olidligt att umgås med sådana barn.

the Lost05

Det är där någonstans jag har problem med Ray i The Lost. Hela Rays person utstrålar osäkerhet. Han är det töntigaste man kan tänka sig och hans framställning av sig själv som tuff och hård är enbart skrattretande. Det är tydligt redan i filmens första akt att varken Jennifer eller Tim gillar Ray utan är rädda för honom. Om hela filmen hade utspelat sig under vad jag förmodar ska vara deras tonår hade jag kunnat acceptera att de av rädsla inte vill berätta sanningen om Ray för polisen, men fyra år senare borde de ha passerat sina 20 första år och kan omöjligt vara lika naiva. Alla i omgivningen verkar inse att allting inte står rätt till med Ray, så Jennifer och Tim hade inte förlorat sin egen position i samhället om de bett Ray flyga och fara. Kanske drogaffärerna ska vara motivet som gör att de håller Ray bakom ryggen. I så fall är det väldigt otydligt skildrat.

The Lost03

Trots en speltid på nästan två timmar lär vi känna Ray. Han jobbar för sin mamma, men vi får se väldigt lite av hur deras relation ser ut och deras historik är obefintlig. Detta har prioriterats bort för helt andra saker. Sidohandlingar som inte har någonting med Rays historia att göra får mycket utrymme trots att de inte har någon betydelse för historien och saknar paralleller till filmens övriga tematik. Det berikar säkert karaktärerna i förlagan, men i en filmatisering ska sådant visas och inte sägas. Ingenting verkar ha slippats bort från boken i manusarbetet och i klipprummet har allting tagits tillvara vilket resulterat i att både flyt och spänning saknas. 30 minuters material hade kunnat klippas bort utan att det känts som en förlust.

The Lost04

Lucky McKee har producerat Chris Sivertsons film. Tillsammans har de regisserat remaken av deras egen studentfilm All Cheerleaders Die som ska ha premiär i år. Jag hoppas att McKee fått mest makt under arbetet med filmen. När man ser The Lost är det tydligt vem av de båda som har störst talang.

The Lost, reviewed by Mattias Berg on 2013-07-28T07:00:40+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 28 juli, 2013