The Lucky One

Föreställ dig inledningen av First Blood, där en tystlåten John Rambo promenerar in i den lilla hålan med arméväskan över axeln och senare ställer till med ett sju helsickes ståhej. The Lucky One är filmen där en romantisk Rambo istället tar ett jobb på ett hundpensionat i södern och kärar ner sig i tjejen med en gris till ex-man. Här förekommer inte heller några förrädiska booby traps, men Amors pilar fyras visserligen av och filmen doftar tantsnusk ända till Vietnam.

Marinsoldaten Logan (Zac Efron, New Year’s Eve) är en riktig turgubbe. Han undkommer med nöd och näppe några kniviga situationer under sina tre vändor i Irakkriget och känner skuld över att det var just han som klarade livhanken, medan kollegerna strök med. Under ett bakhåll händer precis detta och i spillrorna efter en granatattack hittar han ett fotografi av en vacker tjej i bråten. Logan letar efter ägaren till fotot men ingen känner till det över huvudtaget. Han blir besatt av henne och bär med sig fotot under hela sin tjänstgöring i hopp om att få reda på vem hon är och vem som tappat det. Samtidigt inser han att det måste vara just fotot som hållit honom vid liv som en slags lyckoamulett eller skyddande ängel.

Väl hemma igen så beger han sig ut på fortsatt jakt efter tjejen. I bakgrunden på fotot kan man se en fyr och det blir den enda ledtråden han har att gå efter. Och går, det är precis vad han gör det. Logan promenerar från Colorado till Louisiana med sin schäfer Zeus eftersom han bildgooglat fyren och fått upp en liten håla som verkar stämma överens med fotot. När han frågat sig fram till ett hundpensionat fattar han genast att det är just hon som bor och jobbar där och han kan inte förmå sig till att berätta sanningen, utan får istället ett arbete där. Beth är hennes namn och hon bor vid hundgården i ett stort hus med sin son Ben och mormor Ellie. Beths före detta man Keith är polis i den lilla staden och hämtar upp sin son för lite baseball då och då, samtidigt som han vill ha Beth tillbaka i sitt liv och en vårdnadstvist ligger och pyr. När Keith upptäcker den tvålfagre Logan i omgivningarna rusar svartsjukan omedelbart och Logan tvingas sära på benen vid deras första möte.

The Lucky One är en fesljummen kärlekshistoria baserad på en roman av Nicholas Sparks. Samma författare skrev den storsäljande Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta som även blev en framgångsrik film. Jag har räknat till att sju av dennes böcker senare blivit filmer. Här utspelas romantiken mestadels i motljus eller framför vackra solnedgångar och musiken är såklart av motsvarande natur. Det pussas och kramas och vuxenkramas och vad man får vänta på är hur och när Beth ska få reda på sanningen. Jag vill inte berätta hur det går eller vad som egentligen är sanningen, men särskilt nyskapande eller intressant blir filmen absolut inte.

Man har knycklat in lite actionspänning i en kort sekvens och det är också den enda gången jag öppnar mitt andra öga under filmens gång, mest på grund av att ljudet blir högre. Annars är Logan mest ute och rastar hundarna under Beths nyfikna tjuvtittande från köksfönstret. Beths son Ben och Logan finner varandra snabbt och har en del gemensamma intressen som naturligtvis retar gallfeber på den morrande Keith. Mormor Ellie (Blythe Danner, Meet the Fockers) finns hela tiden i bakgrunden som en trygghet och ett familjetrauma plågar fortfarande den lilla familjen.

Hur tråkig filmen än är så är den åtminstone välgjord och säkert småtrevlig för såväl obotliga romantiker som obotliga fans av Zac Efron. Jag som inte gillar sådana här smöriga och fjantiga filmer särskilt mycket, får tyvärr inte ut mycket av den. Det måste finnas något som skaver mer, något som gör lite mer ont, fastän den här familjens historia knappast är av solskenskaraktär. Det märks att man inte lyckas skapa en gripande och mer intressant film för att man varit för rädd att hamna utanför mittfåran. Själva storyn är ganska otrolig i sig, men inte alls omöjlig, så den köper jag. Zac Efron är verkligen inte någon bra leading man heller, det måste jag framhålla. Han har varken pondus eller trovärdighet för tyngre eller krävande roller och det är med nöd och näppe man inte misstar honom för att vara lille Bens skolkamrat.

Dessutom är hans karaktär – Logan, så äckligt perfekt på alla sätt och vis, att man förgäves hoppas att han ska ha en dold agenda som krackelerar fasaden eller att åtminstone schäfern ska spåra ur och bita någon. Taylor Schilling (Argo) som agerar Beth ser naturlig ut i hennes roll och fungerar bättre, precis som hennes pojke gör. Dessvärre sprakar det inte tillräckligt mellan Efron och Schilling, vilket naturligtvis är av väsentlig vikt i en sådan här film. Att Zac Efrons stenansikte inte alls är kompatibelt med hans motspelerskas mjukare dito är en stor bov i detta.

Regissör är Scott Hicks, med den lysande Shine på samvetet. Han lyckas i alla fall med att få till ett harmlöst romantiskt drama med ödet som underliggande tema, utan att övertyga det minsta eller att skapa någon längtan till att se hans nästa alster. Vissa händelser och känslor kan man absolut relatera till, medan andra känns utomjordiska, och i den senare kategorin hamnar dialogen rätt så ofta. Jag tycker att det någonstans finns en slags gammaldags touch över stämningen och fotot i filmen och gammaldags är precis vad The Lucky One, i sina bästa stunder faktiskt är. Någonstans där hittar jag ett svagt existensberättigande för den, men det känns som att filmen borde utspelas 1912 och inte i nutid.

The Lucky One, reviewed by Hans Råman on 2012-12-14T07:00:27+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 14 december, 2012