The Man From Nowhere

The Man From Nowhere

För tio år sedan hade få hört talas om Sydkoreansk film, sedan kom Oldboy. Idag är Sydkorea ett av de mest intressanta filmländerna i världen med ett stort och brett utbud. Tyvärr är det fortfarande så här i Sverige att få filmer kommer hit. Det innebär att vi missar filmer som The Man From Nowhere.The-Man-From-Nowhere-01So-Mi är en ung flicka i en nedsliten stadsdel. Hennes mamma dansar på en nattklubb och är knarkare. Hon har inga vänner i skolan och den enda hon umgås med på fritiden är Cha Tae-Sik som driver en pantbank i samma hus som hon bor. En kväll stjäl hennes mamma heroin från några mäktiga gangstrars och några dagar senare kommer de och letar efter drogerna. De hittar inget men tar med sig So-Mi och hennes mamma. Cha Tae-Sik tvingas agera kurir för dem mot löfte att de skall släppa So-Mi. Men istället finner sig Cha Tae-Sik snart hos polisen snärjd för ett mord han inte begått och So-Mi tvingas jobba för triaden. Men Cha Tae-Sik är inte den som sviker en liten flicka.

Tänk er The Bourne Identity blandat med Kramer vs. Kramer, Rambo och Taken och du är någonstans på rätt väg. Filmen börjar som ett lågmält drama om en relation mellan en ung flicka och en ung man med en trasig bakgrund. Senare blir filmen en thriller när Cha Tae-Sik jagar runt efter flickan samtidigt som polisen börjar gräva i hans bakgrund och undersöka vem han egentligen är. För att sedan ha en avslutning som är något utöver det vanliga.

The-Man-From-Nowhere-02

Att säga att The Man from Nowhere knockade mig som film är ingen underdrift, precis som många andra sydkoreanska filmer tidigare är den kompromisslös i sin stil, samtidigt som den blandar genre på ett sätt som Hollywood aldrig hade vågat. Att börja filmen i ett långsamt tempo och bygga upp relationen mellan flickan och den unge mannen skapar ett band som gör de senare delar i filmen desto starkare. Hämnd är ett tema som ofta går som en röd tråd genom koreanska filmer och så även här, men tack vare det band som vi skapar mellan de två huvudpersonerna blir denna film lite mer intressant än många andra filmer på samma tema.

Vad det gäller våldet är det lika kompromisslöst som man kan förvänta sig av en film från Asien. Till skillnad från USA verkar det inte finns några funderingar här på hur man skall locka mest besökare till bion utan skapar något som känns mer äkta och verkligt. Det är få filmer utanför Asien som erbjuder samma totalt obevekliga sätt att se på våld och det skapar också i kombination med dramat i filmen en udd som är unik. Precis som The Raid så tar det andan ur mig som tittare genom att kännas äkta.The-Man-From-Nowhere-03

För mig är valet av Bin Won i huvudrollen ännu en anledning till att jag tyckte om filmen så mycket som jag gjorde. Precis som med Matt Damon så lyckas han skapa en elitsoldat med ett trasigt förflutet som jag som tittare kan känna för och hoppas på. Han har något trasig inom sig som driver honom framåt, en vilja att göra något som är rätt och känns bra. Och den viljan förvandlas till glöd och skapar actionscener som kanske inte är de bästa jag har sett (han är ingen Jet Li direkt) men det finns en intensitet i dem som gör dem minnesvärda ändå. Just intensiteten i actionscenerna lyfter dem. Det känns verkligen som att Cha Tae-Sik inte kommer att stoppa för någon innan han fått tag på So-Mi.

Finns det något negativ med The Man from Nowhere? Ja, filmen är exakt som man kan förvänta sig, den avviker inte från sin formel ett dugg. Du kan ana vad som kommer att hända rätt tidigt in i filmen. Men tack vare sitt sätt att bygga upp filmen, den obevekliga attityden och Bin Wons skådespel är det svårt att ändå inte charmas.

The Man From Nowhere, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-02-20T12:00:28+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 20 februari, 2013