The Martian

Efter en sväng i undre världen med The Counselor och ett besök hos bibelns Moses i Exodus: Gods and Kings så återvänder Ridley Scott till rymden med The Martian. Som ett fan av både Alien och Prometheus  må jag vara lite färgad men jag anser att Herr Scott vet hur en rymdfilm skall spelas in. Som uppladdning innan mitt biobesök så läste jag boken som filmen är baserad på och mina förväntningar sköts till nya höjder. Har Ridley Scott lyckats göra en bra film igen efter sina två senaste snedsteg? Klarar Matt Damon bära filmen med sin skådespelartalang?

themartianb

Svaret på mina två ovannämnda frågor är ja och ja men inte utan några enstaka invändningar. Jag tror knappast att bokens författare i sin vildaste fantasi kunnat tro att  hans debutroman skulle bli en Hollywoodfilm av Ridley Scott. Efter att ha läst boken för ett par veckor sedan så förstår jag dock varför det gått så snabbt tills dess att författaren fått se det bli verklighet. Boken The Martian är skriven som att den vore tilltänkt att vara en film. Den är skriven av en dataprogrammerare med ett brinnande intresse för rymdresor och teknik, Andy Weir ifrån Davis i Kalifornien. Nyfikenheten på rymden och dragningskraften en bemannad rymdresa till Mars skulle skapa strålar verkligen igenom både bok och film. Filmen är inte överväldigande i sina effekter utan tar ett kliv tillbaka och visar universum på ett enkelt men vackert sätt. Något som också passar filmens mer verklighetsförankrade berättande. Nasa har varit involverade i filmens skapelse och har bidragit med synpunkter och tankar kring nuvarande teknologi samt framtida teknologi som visas i filmen.

martiand

Jag gillar inte att göra jämförelser mellan olika filmer (även om flera av skådespelarna i filmen nyligen medverkat i en viss annan rymdfilm som vi flesta troligen har sett), det lämnar jag till andra skribenter och recensenter. Däremot kan jag förstå tankar kring att en historia om en strandsatt människa knappast är något originellt. Detta vet dock Ridley Scott om och har därför skapat en science-fictionfilm med ett högt tempo som trots detta hinner kärleksfullt följa boken som Andy Weir har skrivit. I boken skapar huvudkaraktären inte loggar i videoformat men detta är förstås en given förändring för att föra berättande framåt i filmen på ett mer effektivt sätt. Utöver det så har mycket av bokens detaljer skalats av för att tempot skall höjas. Tyvärr tappar filmen också en hel del detaljer som ökar förståelsen för de olika jobbiga situationer huvudkaraktären lyckas hamna i. Filmen lyckas inte återskapa samma nagelbitande rädsla och nyfikenhet jag fick av boken när Astronauten Mark Watney kommer på sina olika osannolika lösningar. I filmen framstår situationerna som mer triviala och mer lätt överkomliga vilket gör att jag inte oroar mig för Watney på samma sätt som jag gjorde när jag läste boken.

themartianc

Precis som regissören så är Matt Damon tillbaka igen! Damon har inte direkt glänst i sina senaste roller och det är därför extra kul att se honom i en roll som passar honom så här pass bra. Han spelar astronauten Mark Watney som efter ett avbrutit uppdrag till planeten Mars blir kvarlämnad när hans kollegor åker hem mot Jorden. Med begränsade resurser och små marginaler får vi se hur karaktären kämpar för att Mars inte skall bli hans kyrkogård. Damon lyckas förmedla karaktärens ångest, sinne för komik, kämparglöd samt den ensamhet han känner på Mars på ett strålande sätt. Samtidigt på Jorden får vi följa Nasas forskare som kämpar febrilt för att få hem sin astronaut levande och på skeppet Hermes får vi följa Watney’s astronautkollegor som snart blir varse att de lämnat en besättningsman bakom sig på en öde planet. För att utveckla min ursprungliga fråga om Matt Damon klarar av att bära filmen på sina axlar så vill jag tillägga att han inte behöver det. Filmen har en extraordinär rollista och ingen av skådespelarna går på halvfart. Du får bland annat se Jessica Chastain, Kristen Wiig, Jeff Daniels, Sean Bean samt många fler.

themartiana

Trots sitt höga tempo och en del felbeslut så är filmen oerhört underhållande och vacker. Likt Guardians of The Galaxy så har filmen ett soundtrack som är inarbetat i storyn och utan att säga för mycket så är det ett oerhört underhållande sådant. Förutom musikgenren som spelas flitigt så är filmen smakfullt tonsatt av den brittiska kompositören Harry Gregson-Williams som skapat stämningshöjande musik utan att behöva nå någon högre volym. Detta är inte Ridley Scotts bästa film men det är långt ifrån hans lägsta nivå som vi fått smaka på sistone. Skådespelarna är pricksäkra, effekterna är pricksäkra och underhållningen är nästintill vattentät. Om du ser filmen och gillar den så rekommenderar jag även Andy Weirs bok starkt, den ger dig mer detaljer och är garanterat spännande trots att du vet hur det slutar.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
The Martian, reviewed by Fredrik Malmquist on 2015-10-02T23:25:02+00:00 rating 4.0 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 2 oktober, 2015