The New Legend of Shaolin

The New Legend of Shaolin

Efter att ha varit wushu mästare vid en ung ålder gick Li Lianjie vidare i karriär och började att spela in filmer. Den första var Shaolin Temple som blev en stor succé och ledde till att kampsportsfilmer återigen blev populära i Kina. När filmen skulle lanseras i Filippinerna tyckte bolaget där att Li Lianjie var för svårt att uttala och bestämde sig för att kalla honom för Jet då de tyckte att hans karriär hade tagit av med samma fart som ett flygplan. Snart började alla kalla honom för Jet Li.

new_legend_of_shaolin_03

Kampsport och Shaolin fortsatte att dominera Lis karriär med filmer som Martial Arts of Shaolin, Once Upon a Time in China, Tai Chi Master och The New Legend of Shaolin som vi skall titta närmare på här. Filmen utspelar sig i slutet av 1700-talet och handlar om Hung Hei-gun som tog upp kampen mot Qingdynastin och var en av dem som försökte återinföra Mingdynastin i Kina.

Hung Hei-Kwun återvänder till sin hemby och finner den i brand. Den enda överlevande är hans unge son. Fast besluten att slåss mot regeringen så tvingar han sin ettårige son att göra ett val; välj svärdet och följ med fadern eller välj leksaken och återförenas med modern i döden. Sonen väljer svärdet och tillsammans beger de sig ut i världen. Flera år senare kommer de till en stad där ett Shaolintempel finns. Myndigheterna har börjat ta i med hårdhandskarna mot dessa tempel och Hung Hei-Kwun finner sig snart skyddandes fyra unga pojkar som håller nyckeln till Mingdynastin.

Även om filmer som War of the Shaolin Temple och The 36th Chamber of Shaolin var populära var det The Shaolin Temple som satte genren på kartan igen. Efter det följde en myriad av filmer och Jet Li blev ledfiguren. Han försökte göra olika filmer och bygga ut sin karriär men det är ändå så att det vi kommer ihåg från hans tidiga karriär är hans kampsportsfilmer. Och det kanske inte är så konstigt med tanke på hur många bra filmer han gjorde under denna tid, förutom ovannämnda kommer jag att tänka på Fong Sai-yuk, Swordsman II och Fist of Legend. Tyvärr kan vi inte räkna The New Legend of Shaolin till en av dessa klassiska filmer.

new_legend_of_shaolin_01

Barnskådespelare är nog något vi alla har lite svårt för men det är svårt att inte charmas av Miu Tse som Hung Hei-Kwuns son. Maken till akrobatisk unge var det länge sedan jag såg och det är en fröjd att se honom dela ut stryk tillsammans med sin far. Dessa är nog höjdpunkterna i filmen, när Miu Tse och Jet Li slåss tillsammans och visar upp sina kunskaper inom wushu. Väldigt bra scener och mycket snyggt koreograferade. Tyvärr är det också kanske det enda som är bra med denna film. Början är lovande, även om man plankar Lone Wolf and Cub rakt av, men när Hung Hei-Kwuns antagonist återvänder börjar det hela sakta men säkert balla ur.

Att man blandar genrer i Kina är jag van vid, det är inte ovanligt men här finns det ingen hejd på det hela. Action blandas med bondkomik och djupt sorgset drama om vartannat. Det är ett alldeles för ojämnt tempo där vi ena stunden ”skrattar” åt kvinnor som låtsas att de är spöken och i nästa stund gråter över folks tragiska dödsfall. Kanske är det mest för att komiken känns så forcerad genom hela filmen. Det är sällan roligt utan mest enerverande. Regissören Wong Jing har ingen känsla alls för finlir utan drar på allt vad han kan och hoppas att det fungerar. En film som Fong Sai-yuk blandar kampsport och komik på ett bra sätt och får det hela att fungera, det gör inte The New Legend of Shaolin.

Samma sak med Jet Li i huvudrollen, han känns ovanligt stel och tråkig. Han går mest omkring och ser barsk ut och lever en Shaolinmunks väg. Det är först i slutet som hans karaktär visar lite känslor och blir intressant. Så finns det någon anledning att se The New Legend of Shaolin? Nej egentligen inte, det finns ett par bra actionscener där Jet Li visar sina kunskaper och akrobatik, framförallt med sitt grymt coola spjut. Men det är också allt filmen egentligen har att erbjuda och jag skulle hellre se någon av hans andra tidigare kampsportsfilmer än denna.

The New Legend of Shaolin, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-06-10T17:00:03+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 10 juni, 2013