The New Neighbor

The New Neighbor

emanuel 01

Emanuel berättar för oss att hon mördat sin mor. I själva verket dog modern i barnsäng, men Emanuel har sin egen syn på saken. När hennes familj, pappan spelas av Alfred Molina (Boogie Nights) och styvmamman spelas av Frances O’Connor (The Hunter), får en ny granne känner Emanuel en koppling till den ensamstående mamman Linda (Jessica Biel, Hitchcock). Hon börjar sitta barnvakt till Lindas dotter och får en ersättare för sin döda mor. Det är nog hela handlingen.

Eller vänta förresten! Jag glömde bort att berätta att Lindas dotter är en plastdocka.

emanuel 02

Trots Lindas minst sagt psykiskt instabila sida är The New Neighbor inte en thriller som omslaget påstår. Det är en väldigt sorglig historia om en kvinna som man misstänker har förlorat sitt barn och förtränger det. Men det är nästan ännu värre att se hur Emanuel blir medberoende i Lindas sorg och spelar med i det märkliga spelet och tar hand om dockan. Hon gör allting för att hennes familj inte ska få reda på sanningen om Lindas barn. I stället dras hon in i Lindas lögn och bekräftar hennes förvrängda verklighet och vill skydda henne från sanningen.

emanuel 03

När jag är inställd på att se en thriller och lägger en film i spelaren som påstås vara en thriller på omslaget väntar jag mig någonting annat än det här. Kanske jag hade varit mer positiv till The New Neighbor om jag inte känt mig lurad. Jag upplevde den tyvärr som ganska seg. Men när jag tänker tillbaka på den var det två ganska intressanta kvinnoporträtt. De hade kunnat hitta tröst i varandra och gömmer sig bakom en lögn i stället. Såväl Biel och Kaya Scodelario gör fina prestationer i situationer som vissa gånger blir så bisarra att de är komiska. Den knyts ihop väldigt fint och får under de sista minuterna en nerv som jag saknat tidigare i filmen.

The New Neighbor, reviewed by Mattias Berg on 2014-04-14T06:56:44+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 14 april, 2014