The Newsroom – Säsong 3

newsroom31Den tredje och sista säsongen av The Newsroom är endast sex avsnitt lång och till viss del tillrättalagd för att knyta ihop säcken och blidka den romantiska skaran av fansen. Aaron Sorkin fortsätter att tackla intressanta ämnen och nyhetsredaktionen på ACN får flera problem på halsen på en och samma gång.newsroom3.4

Första avsnittet börjar med terrordådet vid Boston maraton och följer nyhetsrapporteringen och jakten på förövarna. ACN är har bottenlågt förtroende hos tittarna efter Genua-incidenten som behandlades i säsong 2. För att inte gå ut med felaktig information kollas och dubbelkollas allt vilket gör att man är sist ut i all rapportering. Samtidigt går andra bolag i fällan att rapportera sådant som inte är sant. Medborgarjournalistik är ett genomgående tema under säsong tre och just under terrordåden medförde avsevärda problem för polisens utredning. Felaktig information och anklagande av oskyldiga gjorde att polisens arbete försvårades avsevärt och oskyldiga mordhotades.newsroom34

Det andra stora ämnet är visselblåsare och det ställs på sin spets när IT-ansvarige Neal Sampat (Dev Patel) blir kontaktad av en anonym källa och får 27.000 hemligstämplade dokument. Innehållet visar att USA varit delaktiga att sätta igång oroligheter i ett Afrikanskt land med följd att ett 40-tal människor dött. FBI gör en räd mot nyhetsredaktionen och Will (Jeff Daniels) åker i fängelse då han vägrar avslöja källan till materialet.

newsroom32

Det övergripande temat i den tredje säsongen är vikten av journalistisk integritet och yttrandefrihet och lyfter fram risken av medborgarjournalistik eller dålig journalistik, utan regler och faktakoll. Det bästa avsnittet är ”Oh Shenandoah” som innehåller en underberättelse med Don Keefer (Thomas Sadoski) som får i uppdrag att göra ett reportage om en våldtäkt på ett studentområde. Keefer tvingas iväg mot sin moraliska kompass för att leta reda på våldtäktsoffret och erbjuda henne att möta sin våldtäktsman i en debatt i direktsänd TV. Avsnittet blev rejält omdiskuterat i USA eftersom karaktären Don förespråkar att våldtäktsanklagelser ska prövas i domstol och inte i TV baserat på tittaråsikter. Många tolkade det som om Sorkin förespråkade att våldtäktsoffer inte skulle träda fram, men de har missuppfattat hela avsnittet och underberättelsen. Ett starkt avsnitt med många djupa funderingar.

newsroom33

Sista säsongen är ett tydligt farväl och ett tack till de trogna fansen. Precis som säsong 2 är säsong 3 alldeles för kort. Styrkan i serien har hela tiden legat i berättandet kring journalistiken och vilket ansvar den har. Sista säsongen är givetvis värd att se för att knyta ihop säcken. Den första säsongen är fortfarande bäst.

The Newsroom - Säsong 3, reviewed by Mats Lundberg on 2015-06-25T08:00:19+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 25 juni, 2015