The Paperboy
Rating: 1.5/5 (2 votes cast)

The Paperboy

The Paperboy är en film som vill mycket, kanske för mycket. Den vill ta upp tunga ämnen som rasism, homosexualitet, sex och broderskap men det hela blir mest en röra. Huvudstoryn är inte tydlig nog och framför allt inte engagerande. Filmen har dock sina kvalitéer, men de är inte starka nog för att rädda The Paperboy från att försvinna i mängden. Den bjuder i alla fall på bra skådespeleri, även av ankläppen Nicole Kidman (tror jag).

paperboy

60-talets USA, reportern Ward återvänder till Florida och småstaden han växte upp i. Han anländer tillsammans med en färgad reporter och de vill gräva i ett polismord där den dömde Hillary kanske är oskyldigt dömd. De tar hjälp av reporterns yngre bror Jack och Charlotte, en kvinna som fascineras av män som sitter i dödsceller. Charlotte har ett hett brevväxlarförhållande med Hillary. De börjar de rota i fallet men de blir alla mer och mer involverade i varandra och det visar sig snart att inget är så enkelt som de trodde och de förstår snart att man inte kan lita på någon och spänningen stiger mot ett dramatiskt slut.

THE PAPERBOY - DAY 4-363_775.nef

I helhet hade jag svårt att komma in i storyn och delvis är det väl berättarformen som gör det. Det inleds med en intervju där hushållerskan i brödernas familj berättar om det som hände och man får sedan följa berättelsen på vanligt vis och den blir snabbt väldigt splittrad. Det är rasism, sex, homosexualitet, familjedrama och en hel del annat som tar fokus. Nicole Kidmans har ett gäng vågade sexscener där minst en är på gränsen till humor. Ibland visar regissören Lee Daniels detaljer som får en att rycka till. Detta är bra men samtidigt är det sådant som jag uppfattade som viktiga saker som lämnas helt oförklarade eller i bästa fall vagt förklarade.

paperboy

Filmens stora behållning är istället skådespeleriet. John Cusack (The Raven, Sixteen Candles, The Factory) spelar en otrevlig jävel som inte vinner några sympatier, en slemmig, otrevlig, känslolös man som man inte vill vara nära. Han gör det riktigt bra och trovärdigt trots så många mysroller genom åren. Bröderna gestaltas bra av Matthew McConaughey (Killer Joe, Magic Mike) och Zac Efron (Lucky One, New Year’s Eve). Men när det gäller Nicole Kidman (Eyes Wide Shut, The Others, Moulin Rouge) har jag svårt att bedöma hennes insats. Hennes mun ser inte klok ut och så fort hon är i bild är det allt jag ser. Hon har botoxat den till vanställdhet – fult är bara förnamnet. Hennes karaktär är intressant men det hela förstörs av detta ankläppshelvete till mun. Att folk inte kan åldras med värdighet!

I helhet är det ingen film jag direkt kan rekommendera som annat än en slötitt i brist på annat, men när har man brist på utbud numera?

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
The Paperboy, reviewed by Roney Lundell on 2013-03-07T07:00:00+00:00 rating 2.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 7 mars, 2013