The Petrified Forest

The Petrified Forest

The Petrified Forest är inte en renodlad film noir utan mer en föregångare, men med samma teman och stil som genren brukar ha. Filmen bygger på en teaterpjäs med samma namn.

Ute i norra Arizona händer det inte mycket och på en sömnig bensinstation drömmer sig den unga Gabby bort mot ett bättre liv. Hennes pappa driver stationen, men hennes mamma har åkt tillbaka till sitt hemland Frankrike. Mest av allt vill Gabby åka till henne och bli konstnär. En dag kommer luffaren Alan in på stationen, han är en brittisk författare och desillusionerad över sitt misslyckade författarskap driver han nu runt. Gabby blir omedelbart kär i honom och Alan blir motvilligt intresserad av henne. Samtidigt är den livsfarlige gangstern Duke Mantee på fri fot i Arizona och på väg mot dem.

1935 sattes Robert E. Sherwoods The Petrified Forest upp på Broadway med Lesie Howard och en ung Humphrey Bogart i rollerna. Bogart hade fått rollen då han påminde om John Dillinger till utseendet och när Warner ville göra film av pjäsen var man inte intresserade av att ha en ung, icke etablerad, skådespelare. De hade siktet inställt på Edward G. Robinson som redan hade spelat gangster vid ett flertal tillfällen. Men Howard som var den stora stjärnan vägrade göra filmen om inte Bogart var med.

Något Bogart senare kom att vara väldigt tacksam för då detta var filmen som satte fart på hans karriär. Innan filmen hade han åkt fram och tillbaka mellan Broadway och Hollywood utan att slå igen på allvar, men efter The Petrified Forest fick han ett längre kontrakt med Warner och började göra gangsterfilmer. Han kom visserligen att harva runt i studiosystemet ytterligare 6 år innan han, i början av 40-talet, blev en stjärna på allvar, men denna film gjorde att han fick in en fot.

Filmen bygger som sagt var på en pjäs och det märks. Nästan hela handlingen utspelar sig i samma rum och det hela är väldigt dialogdrivet. Men tack vare bra skådespelare hålls intresset uppe ändå. Framförallt är det Leslie Howard och Bette Davis som tillsammans gör mycket av filmen. Howard är bortglömd idag då han dog relativt ung under andra världskriget, men han var en mycket duktig skådespelare och dominerar här. Hans scener med Davies är de som gör filmen och när Bogart kommer in i handlingen är det nästa så att hans karaktär stör. Men tack vare att Bogart är en så pass duktig skådespelare fungerar det hela ändå.

I slutändan blir The Petrified Forest dock mest en liten passus i en annars imponerande karriär för Bogart och samma sak för Bette Davis. Bra skådespeleri och fin dialog räcker en bit, men inte hela vägen till en bortglömd klassiker. Rekommenderas till de mest trogna fansen.

The Petrified Forest, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-12-14T17:00:50+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 14 december, 2012