The Punisher (2004)

The Punisher från 2004 presenterar en känsligare och mer hjältemodig bestraffare än den man lärt känna i övriga filmatiseringar. Hämnden står i centrum snarare än en mer allmän kamp mot brottslighet.

punisher0401

FBI-agenten Frank Castle ska dra sig tillbaka från täckmanteljobb och söka sig en lugnare tillvaro i London tillsammans med sin familj. Under sitt sista jobb som agent blev gangsterledaren Howard Saints son dödad och innan Castle hinner resa iväg har hans fru och barn blivit offer för Saints hämndaktion. Castle blir Punisher och planerar sin hämnd mot Howard Saint.

punisher0402

När Thomas Jane, som av någon anledning kallas sig Tom Jane här, axlar rollen som Punisher är det mer fokus på personlig hämnd än bestraffning. Frank Castle är inte längre en snut utan FBI-agent. Som Punisher är Castle inte lika råbarkad och våldsam som Dolph Lundgren var i den förra filmen utan jag upplever honom snarare som påhittig. De gånger han mördar och slåss är det för att försvara sig eller för att skydda någon. I stället för att hämnas kort och effektivt vill han se sina fiender lida ett totalt nederlag som går ut på att han överlistat dem. Det placeras en hjältegloria över honom och Castle måste flera gånger visa att han egentligen inte vill använda våld. Han är mer målmedveten än desillusionerad. Man kan säga att Thomas Jane snarare är Obi-Wan Kenobi än Anakin Skywalker.

punisher0404

Jag kan inte säga att jag föredrar den ena Punisher framför den andra eftersom det verkligen är två helt olika karaktärer. Beroende på vad man är sugen på att se för film fungerar båda två. Det var alldeles för länge sedan jag läste serietidningarna för att veta vilken Punisher som är mest lik förlagan. Däremot cementerades filmen från 1989 så hårt i mitt medvetande att det för mig inte känns som den riktiga Punisher när han inte gömmer sig nere i kloakerna och undviker mänsklig kontakt.

punisher0403

Däremot är John Travolta (Savages) underbar i rollen som Howard Saint. Han är både obehagligt ond och härligt excentrisk utan att det går till överdrift. Det finns en social bortkoppling i hela hans personlighet som tar fram en underfundig humor i hans reaktioner till omvärlden. Från den jordnära Frank Castle till den filmiskt jordnära Howard Saint tar regissören Jonathan Hensleigh tittaren rakt in i serietidningsvärlden när den stumme och övernaturligt starke Ryssen dyker upp. Ryssen hade passat in bättre i en film med Daredevil eller till och med Spider-Man, i alla fall så länge han har på sig den där tröjan.

punisher0408

Jag gillar att Hensleigh har fått in några vilda västern-homager i filmen, både i scenerierna och i fotot. Men det är kanske mest musiken av Carlo Siliotto som för tankarna till Sergio Leone och Clint Eastwood. Det finns teman som är lika starka och minnesvärda som de i valfri film John Williams komponerat musiken till.

punisher0407

Kanske The Punisher spretar åt lite för många håll. Hensleigh gjorde här sin regidebut och har varit mån om att även dramat och alla övriga karaktärer ska få den plats som krävs. När en av Saints underhuggare visar sig vara homosexuell har det ett syfte i berättelsen och blir en fungerande del av helheten. Detsamma kan man inte säga om Castles grannar. Rebecca Romijns (Mystique i X-Men) karaktär har som enda syfte att försätta Castle i situationer där han ännu en gång får visa sina hjältedrag. De båda manliga grannarna ska vara lite comic relief och även kontrastera Castles manlighet till hjältens fördel. Ben Foster (X-Men: The Last Stand och Contraband) måste ändå framhållas för sin rollprestation som den piercade grannen. Han är faktiskt lite smårolig och väldigt älskvärd. När han mot slutet av filmen torteras mår man som tittare verkligen dåligt och Foster gör att det är den scenen man bär med sig längst från The Punisher.

punisher0409

Punisher, The ExtdOm man inte tycker att en nästan två timmar lång The Punisher räcker kan man leta upp den numera utgångna Extended Cut-versionen någonstans där begagnade DVD:er säljs (versionen är ej släppt på Blu-ray). Den är ungefär en kvart längre än bioversionen och innehåller ett sidospår om Jimmy Weeks som angav Castle till maffian och som tidigare varit helt bortklippt. Det tillför ytterst lite till handlingen eftersom man som tittare redan fyllt i luckorna utan att egentligen behöva ytterligare detaljer. Scenen där Castle konfronterar Weeks är dock väldigt stark och hade passat betydligt bättre in i filmen än det tråkiga slagsmålet med Ryssen. A. Russell Andrews som spelar Jimmy Weeks finns med även i originalversionen och jag får faktiskt nog av honom redan där. Det räcker med att se honom tappa en kaffekopp av förvåning för att jag ska känna att någonting gått fel.

punisher0411

I den förlängda versionen finns även en längre inledning där Howard Saint introduceras. Inledningen var redan lång nog och precis som när Hensleigh försöker bygga upp spänningen när Castles fru och son mördas blir det mest en utdragen väntan på att Punisher ska födas. Den animerade prologen som jag hört talas om är inte inklippt i filmen utan finns med som extramaterial. Extramaterialet är med undantag för det som specifikt handlar om den förlängda versionen identiskt med det som fanns med på den första utgåvan. Till och med de två bortklippta scenerna som inte längre är bortklippta presenteras som ”deleted scenes”. Till sin fördel har även utgåvan med bioversionsljudspåret som presenteras i Dolby Digital EX.

punisher0410

2008 tog Ray Stevenson över rollen som Frank Castle i Punisher: War Zone. Thomas Jane släppte dock inte taget om rollen utan medverkade i Phil Joanous kortfilm Dirty Laundry från 2012 som finns att se på YouTube. Medverkar i den gör även Ron Perlman. I Dirty Laundry lyckas Jane vara mer skoningslös och våldsam under tio minuter än vad han är i hela The Punisher. Om nu det skulle vara ett självändamål. Jag är inte säker på det.

Titta på Dirty Laundry i den här forumtråden där du även kan diskutera filmerna om Punisher.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
The Punisher (2004), reviewed by Mattias Berg on 2013-06-08T07:00:41+00:00 rating 3.0 out of 5