The Quiet Ones
Rating: 1.5/5 (2 votes cast)

The Quiet Ones

quiet 1-73479Brittisk skräck producerad av det reinkarnerade Hammer Studios ger sig in på väl upptrampade stigar om misstänkt besatthet och noggrann dokumentering med filmkamera. Tydligen är filmen baserad på verkliga händelser under 1970-talet då några olika forskare med varierande akademisk status under sökte fenomenet med seanser, ett experiment vars trovärdighet ifrågasatts hårt. Samma skarpa kritik går utan tvekan att rikta mot The Quiet Ones.

Någon gång under första halvan av 70-talet samlar professor Joseph Coupland (Jared Harris – Mad Men, Lincoln)  några studenter för att genomföra ett experiment på en psykiskt sjuk ung kvinna, vars plågor verkar manifestera sig genom övernaturliga fenomen. Teorin är den att psykisk sjukdom kan anta metafysiska former, något som felaktigt tolkas som demoner eller spöken. Om de lyckas bevisa sin tes och även bota flickan, är Coupland övertygad om att psykiska sjukdomar inom kort kommer vara helt utrotade. Med till det ödsliga huset där experimenten ska genomföras följer Brian (Sam Claflin – Snow White & The Huntsman) med uppdrag att dokumentera allting med sin filmkamera, samt två andra unga studenter.

the-quiet-ones-jared-harris-636-380Det börjar verkligen inget vidare när premisserna ska etableras. Jag får känslan av att en surmulen klippare och en än mer surmulen producent gått våldsamt fram med saxen för att trimma ner inledningen och få upp tempot så karaktärerna hamnar på plats i huset där hemskheterna ska börja. Resultatet blir väldigt rörigt och hackigt. Det känns som att ingen riktigt hinner prata klart eller bara häver ur sig något mindre viktigt innan det jäktas vidare till nästa scen som känns ungefär likadan. Jag anar att det någonstans funnits en ambition om att bygga upp det hela långsamt, att presentera de vetenskapliga ambitionerna i experimentet och även låta oss få smaka lite på huvudpersonerna. Sedan har det huggits ner i småbitar och blivit en snabbspolad och intelligensbefriad första halvtimme som inte ens lyckas lägga någon vidare grund. Med en så pass illa behandlad inledning är det ganska tungt att komma in i The Quiet Ones och engagera sig i spänningsmomenten, men faktum är att när den växlar ner och intresserar sig för de mellanmänskliga relationerna, väcks sakta mitt slumrande intresse till liv. Jag börjar involvera mig i mysteriet med den unga sjuka kvinnan och det blir lite intressant att se hur intrigerna ska falla på plats. Mycket är nog tack vare stabila insatser från skådespelarna och det känns lite synd att inledningen var så slarvig.

Sättet som skrämseleffekterna hanteras på är inte knivskarpt. Ofta går det ut på att när en scen är som lugnast så får något oväntat och högljutt hända som får de inblandade att skrika lite samtidigt som den skvätträdde Brian bakom kameran skakar loss lite för ökad effekt. Det blir väldigt fort tröttsamt. Att blanda mellan det material som de filmar för att dokumentera och det traditionella berättande genomförs inte med någon större finess heller och det hade varit lika bra att slopa en sådan gimmick som i spåren efter Paranormal Activity-filmerna för tillfället har något dammigt över sig. För att vara en skräckfilm är det egentligen väldigt lite av skräckelementen som fungerar fullt ut, utan det är snarare mysteriet som fungerar som motor, åtminstone för mig. Att man sedan inte knyter ihop och avslutar det hela så snyggt är lite trist.

the-quiet-ones-2014-teaser-trailerSom halvspännande drama om det eventuellt övernaturliga fungerar The Quiet Ones någorlunda. Hade man använt femton minuter till för att på en elegantare vis lotsa in oss i berättelsen hade en del kunnat räddas upp och man hade även kunnat täppa igen det som känns ihåligt eller bara ogenomtänkt. I en brittisk film som dessutom tar avstamp i universitetsvärlden, hade jag gärna sett en lite mer sofistikerad touch. Nu blir det lite varken det eller sådär amerikanskt muskelskräckigt som exempelvis Insidious, utan mest vattnigt.

Rating: 1.5/5 (2 votes cast)
The Quiet Ones, reviewed by Erik Nyström on 2015-03-14T07:45:25+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 14 mars, 2015