The Raid – Uppgörelsen

The Raid – Uppgörelsen

Actionfilmer har hamnat i ett något urvattnat hål de sista 10-15 åren. Numera måste du berätta en historia istället för att fokusera på vad publiken vill ha. The Raid går precis motsatt väg och det gör detta till en fräsch upplevelse. Regissören Gareth Evans skalar bort allt som inte är viktigt och vad vi får kvar är en actionfilms innersta väsen.

En grupp SWATs beger sig till ett hus i Jakartas slum. Det 30 våningar höga huset kontrolleras av en hänsynslös gangster. Deras uppdrag är att tillfångata ledaren och krossa organisationen en gång för alla. Men inget går som beräknat och snart befinner de sig i en blodig kamp, våning för våning, där det enda som gäller är överlevnad.

Mycket mer än så är det inte i handlingsväg, det finns några ”oväntade” vändningar i filmen men i övrig lägger Evans allt fokus på action, framförallt närstrid. Hela filmen vibrerar med riktigt tunga actionscener som skulle göra både John Woo och Jackie Chan stolta. Scenerna staplas på varandra i ett nästan vansinnigt tempo och efter 100 minuter känner jag mig som en urvriden disktrasa och pustar ut i soffan. Men det är en skön känsla också, att få se en actionfilm som handlar om just detta och inget mer. Visst kan man känna att filmen saknar substans och känna sig besviken att det inte blev något mer men då tror jag man missar poängen som Evans vill göra. The Raid – uppgörelsen är lika mycket survival horror som action, där poliserna tvingas kämpa för överlevnad på varje våning och hela tiden möter nya faror. Mer substans än så behövs inte. Och de slitna korridorerna i slummen förstärker bara detta, det är en kamp för varje meter.

Vad det gäller actionscenerna som har gjort denna film omtalad kan jag bara konstatera att de flesta actionfans kommer att få sitt lystmäte. Varje scen är riktigt bra, Evans kan sin koreografi och vet hur han skall sätta upp kameran för att få mest ur varje scen. Precis som jag har kommit att förvänta mig av asiatiska actionfilmer under åren är stuntsen både imponerande och dödsföraktande i många scener. Och när skådespelaren Iko Uwais visar sina kunskaper i Silat kan jag inte annat än imponeras.

Frågan är nu bara om Iko Uwais kommer gå Tony Jaas öde till mötes eller inte. Hur många av er såg The Protector? Och hur många såg Ong Bak 2? Samma sak med Gareth Evans. Vart går han vidare nu? Han har i sina två filmer uppenbarligen bevisat att han klarar av kampsport och action men kan han gå vidare nu och göra en film som har något mer?

The Raid – uppgörelsen är lågbudget från Indonesien och den som förväntar sig en magnifik bild kommer att bli besviken. Det är mörkt, platt och livlöst. Detaljerna finns inte alls där det sättet man har vant sig vid när det gäller blu-ray och färgerna är tråkiga och bleka. Det fungerar att se filmen men det är på inget sätt en bra bild. Samma sak med ljudet, även om det är DTS HD-MA låter det inte alls så och varierar väldigt mycket under hela filmen. Men det är också något man får förvänta sig när man har en film med denna budget.

The Raid - Uppgörelsen, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-11-21T17:00:24+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 21 november, 2012