The Raven
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

The Raven

Året var 1849 och månaden oktober. En tanig och förvirrad man i slitna kläder hittades på en av gatorna i Baltimore. Han var i fyrtioårsåldern, pratade osammanhängande och var uppenbart inte vid sina sinnes fulla bruk. Han fördes till sjukhuset där han bara några dagar senare dör av okänd anledning. Det här var författaren Edgar Allan Poe.

James McTeigue, som även regisserade V för Vendetta och den uppfriskande Ninja Assassin, är tillbaks med en kostymfilm som utspelar sig under Edgar Allan Poes sista dagar i livet. Manusförfattarna Ben Livingston och Hanna Shakespeare är båda nya i branschen även om Hanna har skrivit för TV-tidigare. En fiktiv berättelse tar oss till ett mörkt och dimmigt Baltimore som lika gärna kunde varit  ur någon Jack The Ripper-film. Författaren Edgar Allan Poes underliga öde har ingen någonsin förklarat och manusförfattarna gör en egen tolkning av vad som kunde ha skett. Att Poe var absintmissbrukare, alkoholist och åt dåligt kan vara en del i förklaringen.

Två kvinnor upptäcks mördade i ett från insidan låst rum. Emmet Fields (Luke Evans) är polisen som hanterar fallet inser att mördaren använt Poes ”Morden på Rue Morgue” som inspiration till sitt dåd. Poe (John Cusack), trots att han inte är en orangutang, blir genast misstänkt för dådet eftersom han inte minns exakt var han var vid mordtillfället. Misstankarna kring Poe skingras genast när ytterligare ett offer hittas. En man har klyvts i tvenne på samma sätt som i Poes ”Brunnen och pendeln”. En grym död för någon så obetydlig som en kritiker.

När Poes fästmö Emily (Alice Eve) kidnappas och kravet från kidnapparen är att Poe ska skriva om hans mord blir Poe och Fields partners. En katt och råtta lek mellan seriemördaren och polisen sätter igång. The Raven har en liknande intrig som du kan hitta i filmer av samma slag och du kommer inte osökt att tänka på upplägget i Se7en. Ledtrådar leder till nya ledtrådar och det är i sig inget fel med det. Tyvärr är The Raven långt ifrån Se7en i både tempo och spänning. Det upplevs snarare att Edgar Allan Poe och hans berättelser används som motivation att göra specialeffekter, vilket är synd för Poes alster är kusliga, spännande och fyllda med skräck.

I McTeigues förra film, Ninja Assassin, var blodet och våldet berättigat och så medvetet överdrivet att ingen kunde misstolka det. I The Raven kan jag förstå hans intentioner, men i en kostymfilm i Jack the Ripper-miljö finns redan så mycket atmosfär att användandet av övervåld måste användas med förnuft. From Hell, om Jack the Ripper, var väldigt grafisk och lyckades bra med den balansen. The Raven faller på ett taffligt slut och Nicholas Cages… förlåt John Cusacks, extrema överspel. Kan för övrigt nämna att Noomi Rapace erbjöds rollen som Emily men tackade nej.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
The Raven, reviewed by Mats Lundberg on 2012-10-19T07:00:42+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 19 oktober, 2012