The Salvation
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

The Salvation

thesalvation

Trodde du någonsin att du skulle höra Mads Mikkelsen, Mikael Persbrandt och westernfilm i samma mening? (Inte jag heller). I helgen går The Salvation upp på bio i Sverige. En dansk/brittisk westernfilm av den danske regissören Kristian Levring. Regissören har tillsammans med sin vän Anders Thomas Jensen skrivit en film som kan upplevas som en hyllning till gamla klassiska westernrullar. Når filmen hela vägen fram eller är The salvation bara en dansk regissörs barndomsfantasi som kristalliseras framför oss?

I sju år har den fördetta danska soldaten Jon (Mads Mikkelsen) förberett en gård i ett kargt ökenlandskap inför stunden då hans familj åter skall vara samlad. På en tågstation någonstans i 1870-talets Amerika välkomnar Jon sin fru Marie (Nanna Øland Fabricius) och sin son Kresten (Toke Lars Bjarke). Efter ett kärleksfullt välkomnande beger de sig via diligens mot sitt nya hem. På diligensen finns ett par nyutsläppta bovar som snabbt finner intresse för Marie och Jons nyfunna glädje slås snart i spillror. Banditerna avverkas snabbt av Jon som snart finner sig i en situation där hela hans by har vänt sig mot honom och hans bror Peter (Mikael Persbrandt). En av banditerna Jon avrättade var nämligen bror till traktens värsta bandit Delarue (Jeffrey Dean Morgan) och han kommer inte sluta leta förrän han har hittat sin brors mördare. Med ett pampigt soundtrack i ryggen rider våra hjältar ut i öknen. Under turens gång stöter vi på kända ansikten som Jeffrey Dean Morgan, Jonathan Pryce och Eva Green med flera.

The salvation2

Samtliga skådespelare gör bra insatser i sina roller, manuset till trots. Dialogen i filmen är bitvis stel men lyfts av faktumet att samtliga skådespelare verkar njuta av att befinna sig i en westernfilm. Starkast glänser Eva Green som spelar en stum stark kvinna i Delarues gäng. Trots att hon inte säger ett ord i filmen är det aldrig otydligt vart hennes tankar leder och det dröjer inte länge förrän det blir uppenbart att hon har sin egen agenda. Som svensk är det en stor glädje att se våra skandinaviska skådespelare glänsa med självsäkerhet i en film med många kända namn. Mads Mikkelsen har troligtvis hunnit bli ett välkänt ansikte i USA vid detta lag med tanke på sin roll som kannibalen Hannibal i NBCs tv-serie med samma namn. Persbrandt har däremot fått nöja sig med att spela birollen Beorn (bakom mycket smink) i den senaste hobbitfilmen av Peter Jackson. Om The Salvation släpps på bio i USA kan det leda vägen till fler större internationella roller för Persbrandt.

Levring har lyckats skapa en gedigen westernfilm fylld av referenser så väl som klichéer. Fantastiska vyer, fina miljöer och grymma kläder. Soundtracket är pampigt och häftigt men bitvis upplevde jag att volymskillnaden mellan musiken och resterande ljud var så pass stor att det stal fokus från berättelsen. Regissören arbetar mycket med ljussättning och leker med ljuset på ett effektfullt sätt. Med tanke på att filmen har en begränsad budget så kanske det är elakt att nämna att vissa specialeffekter är på gränsen till dåliga. Trots att filmen är en western som utspelar sig i USA så är den inspelad i Sydafrika med en knapp budget på tio och en halv miljon Euro.

Berättelsen om en cowboy ute efter hämnd har vi sett förr men det hindrar inte Levring från att leverera en pricksäker western. Om du är ett fan av westernfilmer, Mikkelsen och Persbrandt skall du definitivt ge The Salvation en chans. Filmen når inte upp till de senare årens 3:10 to Yuma och True Grit men etablerar sig trots det som en minnesvärd film för oss som uppskattar våra skandinaviska talanger. Skall du på bio i helgen skall du helt klart ha The Salvation i åtanke men se absolut inte trailern till filmen eftersom den visar alldeles för mycket.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
The Salvation, reviewed by Fredrik Malmquist on 2014-09-10T07:00:34+00:00 rating 3.5 out of 5
Fredrik Malmquist

Fredrik Malmquist

En glad prick från Ystad som numera bor och studerar i Malmö tillsammans med min norrländska fästmö Emma. Jag har intressen som musik, löpning, brädspel, stadsplanering och datorspel men framförallt så har jag ett brinnande intresse för film.
Publicerad den 10 september, 2014