The Seventh Seal: The Criterion Collection

the-seventh-seal-chess-gameAtt man ska måsta vända sig till utlandet för att hitta en vettig utgåva av en av de mest kända och hyllade svenska filmerna någonsin känns ganska eländigt. Det är bara att tacka Criterion för att de skänkt oss ännu en utgåva av denna klassiker.

En riddare återvänder till Sverige tillsammans med sin väpnare och möts av ett pesthärjat fosterland som inte tycks skona någon. I ett desperat försök att undkomma med livet i behåll utmanar han självaste döden på ett schackspel med höga insatser. Samtidigt går hans färd genom riket och han lär känna människor med olika sätt att hantera det som händer, däribland ett teatersällskap.

large cri6En klassiker som det är svårt att komma med något nytt om, då det mesta redan skrivits. För mig är det en mycket bra film, även om den aldrig når till de där höjderna som många andra tycks tycka. Jag har dock valt att plocka ut några aspekter som kändes intressanta att uppmärksamma.

Ingmar Bergman är en regissör som många inte tvekar att ha ganska bestämda åsikter om utan att egentligen ha sett någon av hans filmer. Svårmodet, den höga konstnärliga ambitionen och det svartvita fotot tycks vara något som många hakar upp sig på. Vad som dock allt för ofta går många förbi är humorn som finns i hans filmer, även i Det Sjunde Inseglet. Dialogen är full av sylvassa krumbukter, som ofta får mig att dra på munnen. Framförallt är det väpnaren Jöns (Gunnar Björnstrand) som levererar de riktiga guldkornen. I princip allt han säger i filmen är värdigt att trycka på en t-shirt.

1En skådespelarinsats som ofta hamnar i skymundan är den som Nils Poppe står för i rollen som gycklaren Jof. Poppe ni vet, revymakaren som på vita duken kanske är mest som den drullige soldaten Fabian Bom. Knappast någon som visat upp ett speciellt brett register, men på något vis lyckas han tillsammans med Bergman skapa en väldigt levande och mänsklig karaktär. Utan att ha sett speciellt mycket ur hans filmografi vågar jag mig på att kalla de för hans bästa roll någonsin.

Det går naturligtvis heller inte att undkomma hur snyggt fotad den är. Bergman är kanske mest känd för sitt samarbete med fotografen Sven Nykvist, men i Det Sjunde Inseglet är det Gunnar Fischer som stått bakom kameran och gjort ett alldeles fantastiskt jobb. Sedan säger filmen även en hel del om livet, om döden och om tro respektive tvivel, men det har jag inga ambitioner att gå in närmare på. Givetvis är detta en film man bör ha sett. Visserligen är den kanske inte något som alla uppskattar, men den är inte alls så tung och svår som man lätt kan få för sig. Även om det är mycket svårmod tycker jag ändå att den andas en optimism och hoppfullhet.

850 tart7Kanske det allra bästa jag sett i det högupplösta formatet. Detaljrikedomen är fullständigt makalös rakt igenom, i såväl närbilder som större bilder. Tror aldrig någonsin att jag sett en så vacker, levande och naturlig kornighet på en film någonsin. Transfern gör även verkligen de svartvita nyanserna rättvisa, där hela skalan verkligen framträder. Med tanke på att filmen har över 50 år på nacken kan man heller inte låta bli att bli imponerad över hur uppstädad och fri från allehanda artefakter den faktiskt är. Detta är så nära referenskvalitet man kan komma och toppbetyget är självskrivet.

Var är alla störljuden? Var är alla små knäppar, sprakanden eller lätta susningar som brukar vara standard på äldre filmers ljudspår? Jag kunde inte höra ett enda. Även här har man släppt loss någon form av perfektionist med uppdrag att ge oss det renaste ljudspår på en film av den här åldern jag hört. I övrigt är det omsorgsfullt mixat i mono, där musiken får träda fram ordentligt utan att dialogen för den skull blir lidande. Jag kan inte säga att ljudet är lika sylvasst som bilden, det har inte samma knockout-förmåga och lyster av perfektion, men det finns å andra sidan inte speciellt mycket att klaga på. För självplågaren finns även möjligheten att se filmen med engelsk dubbning.

seal look into deathKommentarspåret av Bergmanexperten Peter Cowie håller god standard. Visserligen blir det ett smula akademiskt och torrt mellan varven, men samtidigt är han så pass påläst att man utan problem kan ha överseende med det. Noterbart är att han till denna utgåva lagt till ett slags efterord till spåret, där han under tio minuter får chansen att göra några tillägg samt kommentera det faktum att Bergman dött. Originalspåret är inspelat redan 1987, medan efterorden är från 2008.

Dokumentären Bergman Island är en 83 minuter lång omklippning av intervjuserien som Marie Nyreröd gjorde med Bergman 2003 och som bland annat visats i SVT. Det känns rakt, ärligt och okonstlat när de två samtalar. Det blir en slags snabb biografi, några nedslag i hans filmer samt även en titt i vem den mytomspunne regissören egentligen är och hur han ser på sin karriär. Mycket intressant och välgjort, även om det kanske blir lite enahanda med bara två deltagare. Hade varit spännande att se den vara en timme längre, men även bestå av intervjuer med människor kring Bergman.

Max Von Sydow får chansen att prata av sig lite i en intervju, som dock bara består av ljudspåret och är lite drygt 20 år gammal. Han pratar om sin uppväxt, sin karriär och mötet med Bergman samt deras olika samarbeten. Det blir aldrig speciellt fängslande, men samtidigt lärde jag mig ett och annat om en av våra största skådespelarexporter någonsin, så det är definitivt inte bortkastad tid att lyssna på. Criterion har grävt ganska djupt och hittat en kortfattad liten featurette om olika aspekter av Bergmans filmskapande som Woody Allen satt samman. Lite kul att höra Allen berättade om sina tankar kring några av filmerna och villigt erkänna vilket stort fan han är, men det blir aldrig överdrivet intressant ändå.

Ingmar-Bergman-The-Seventh-Seal-Criterion-Collection-Blu-Ray-Disc-1080p-Screencapture-1920x1080-007Peter Cowie har varit i farten igen i Bergman 101, en nästan 40 minuter lång genomgång av Bergmans filmer i kronologisk ordning. Han berättar om utvecklingen i filmskapandet, olika tematiska perioder samt serverar intressant information om de övriga medverkande i filmerna. Som en slags crash course om Ingmar Bergman är den utmärkt och hinner aldrig bli tråkig, även om den enbart består av klipp samt stillbilder ur filmerna tillsammans med Cowies ganska torra berättande. Filmens trailer finns även den med och är ganska kul att titta på.

Den drygt tjugosidiga bookleten som medföljer är även den värd ett omnämnande. Förutom teknisk information och en snygg design bestående huvudsakligen av bilder ur filmer, består den av en text författad av filmjournalisten Gary Giddins. Behagligt kortfattat sveper han genom några av filmens teman, berättar om dess inflytande på filmvärlden och plockar fram lite kuriosa. Mycket intressant läsning.

seventh-seal-106Kanonutgåva av en fin klassiker. Bilden är så nära perfektion det bara går att komma och även ljudet imponerar verkligen. Även extramaterialet håller mycket hög nivå, så har ni en regionsfri BD-spelare är det inte så mycket att fundera

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
The Seventh Seal: The Criterion Collection, reviewed by Erik Nyström on 2014-07-30T07:28:18+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 30 juli, 2014