The Skeleton Twins

skeleton 01

Maggie ska precis till att svälja en näve piller när hon blir meddelad att hennes tvillingbror Milo blivit intagen på sjukhus efter ett självmordsförsök. Milo får bo hos Maggie och hennes man Lance. De två syskonen har inte träffats på tio år och de har både gemensamma och enskilda demoner som de måste tampas med.

Det är roligt när man lyckas se en film vid precis rätt tidpunkt i sitt liv för att den ska ha betydelse. The Skeleton Twins blev en sådan film. Det mesta talade emot att jag skulle gilla den. Med två skådespelare som verkar ha anknytning till någonting så daterat och vulgärt som Saturday Night Live borde The Skeleton Twins vara en film som jag undviker. Men det var någonting med trailern som lockade mig. Att jag skulle bli så pass berörd av den var jag dock inte beredd på. Humorn som jag trodde skulle genomsyra filmen var väldigt nedtonad och fanns aldrig till för att locka fram skratt ur tittarna. Tvärtom får jag genom hela filmen intrycket av att regissören Craig Johnson är totalt likgiltig inför sin publik. Han tycker nog att vi ska vara tacksamma för att vi ens får se hans film.

skeleton 03

Expositionen är skönt återhållsam och Johnson har när eftertexterna börjar rulla nöjt sig med att berätta tvillingarnas bakgrund med grova penseldrag. Men det är tillräckligt för att jag som tittare ska ha fått fullständiga porträtt av både Maggie och Milo. Det är inte alltid smickrande sidor av de båda som Johnson presenterar för oss och han lämnar fältet fritt för tittarna att agera domare. Själv håller han sig neutral och det är endast i några undantagsfall som det blir så pass dramatiskt att jag känner mig manipulerad. Men jag accepterar den övertydliga scenen med fiskarna ändå eftersom resten av filmen var så bra.

skeleton 04

Det var först mot slutet av filmen som jag kände igen Kristen Wiig från Bridesmaids. Hon måste ha känt sig tacksam när hon såg The Skeleton Twins. Johnson har inte släppt igenom en massa goofs, outtakes och ad libs, eller som jag brukar kalla det: trams, utan håller sin film kort och med skådespelarnas värdighet i behåll. Ty Burrell från Modern Family spelar någon typ av före detta älskare till Milo och det tar lite tid att slå bort förväntningarna att han ska försöka vara rolig på samma sätt som man är van att se honom. Den lågmälda komiken som trots allt finns i The Skeleton Twins utgår i hög grad från relationen mellan Bill Hader och Luke Wilson. Wilson (Straight A’s) i rollen som Lance är så straight och vanlig man kan vara och befinner sig plötsligt i en situation där han är den avvikande. Svågern Milo (Hader, röstskådespelare i bland annat Turbo) gör halvhjärtade försök för att bygga upp någon form av relation till sin systers make. Dessa möten resulterar i en del fina scener.

skeleton 02

Som tittare gör man nog bäst i att inte förvänta sig några skratt alls när man ska se The Skeleton Twins. Det är glest mellan skämten, men de gångerna jag verkligen skrattade hade jag roligare än jag ofta har när jag ser filmer som klassas som komedier. Trots att The Skeleton Twins är vad jag skulle vilja kalla lättsam kände jag mig aldrig struken medhårs. Måhända kommer den att vara lättglömd, men just i dag passade den perfekt.

The Skeleton Twins, reviewed by Mattias Berg on 2015-03-24T08:03:36+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 24 mars, 2015