The Station Agent
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)

The Station Agent

En film om ensamhet och vänskap, två saker som inte behöver vara så väsensskilda som det kanske låter, som blivit något av en independetklassiker från det tidiga 2000-talet.

När hans vän hastigt avlider, visar det sig att Fin har fått ärva en tågstation och ett litet stycke mark runt den, någonstans i utkanten av New Jersey. Då han inte har så mycket annat för sig packar han ihop sina grejer och flyttar dit, om inte annat för att kunna förkovra sig än mer i sitt tågintresse. Förhoppningsvis får han även vara ifred, då Fin tröttnat på att utmärka sig genom att vara dvärgväxt. Joe, en godmodig och påstridig ung man som håller ordning på sin sjuke fars kiosk i närheten av stationshuset intresserar sig dock snabbt för sin nya granne. Samtidigt snubblar en separerad konstnär som nyligen förlorat sin son i en tragisk olycka även hon in i Fins liv och det blir inte så mycket av den eftersökta ensamheten. Ibland behöver det däremot inte vara fel att inte få som man vill.

Vemodiga amerikanska dramakomedier, inspelade med låg budget en bit utanför de stora sammanhangen, finns det en del av. Inte sällan handlar det om en skådespelare som äntligen gnetat ihop tillräckligt med pengar för att få göra sitt egna lilla projekt, som exempelvis Zack Braff med Garden State eller Steve Buscemi med Lonesome Jim. I The Station Agent är det Thomas McCarthy (känd från bland annat The Wire och Boston Public) som fått chansen att regissera efter eget manus. Det blir en riktigt lyckad liten film.

Det bjuds knappast på några större överraskningar eller att man som tittare direkt utmanas, men man slipper även de mest slitna klichéerna. Istället får man lära känna några karaktärer som känns någorlunda genuina och filmen genomsyras av en trivsam värme som prickar rätt på känslosträngarna. Trots att det knappast är de mest lyckliga människorna där ingen av dem har det speciellt lätt i livet, sitter man stundtals där och avundas deras kantiga vänskap. Peter Dinklage, numera mest känd från Game of Thrones, är briljant som lakonisk och surmulen eremit på ett sätt som samtidigt bjuder in till att sympatisera med honom i hans strävan efter att få vara ifred.

Jag kanske stör mig lite på musiken som aldrig riktigt lyckas smälta samman med bilderna och The Station Agent bränner aldrig till ordentligt, men det är ändå en charmig liten film som dessutom vet exakt när det att dags att avrunda.

Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
The Station Agent, reviewed by Erik Nyström on 2012-11-29T07:00:36+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 29 november, 2012