The Stranger Inside

The Stranger Inside

bild3

De flesta vill nog innerst inne på något sätt vara känd. Jag skulle vilja prova på att vara känd, men som det mesta annat så har kändisskapet sina för och nackdelar. I The Stranger Inside får vi vara med om berömmelsens baksida.

Emily (Estella Warren, Apornas Planet) är en berömd aktris som varit med om sin väns tragiska bortgång. Efter en gala så kidnappas hon, hängs upp i en liksäck och våldtas i en likkista. Efter några anonyma tips lyckas polisen hitta henne i en övergiven industrilokal. Efter detta flyr hon och hennes man Robert (William Baldwin, Eldstorm) till ett hus på en ö i Spanien. En stormig natt dyker en kvinna upp, förtvivlad och med blodiga händer. Hennes pojkvän har ramlat ner från en klippa och dött. Robert, som är psykolog, tar till sig kvinnan och tar henne som sin patient, vilket gör att svartsjukan växer sig allt större. Emily’s psykiska hälsa blir allt mer instabil.

bild1

Kidnappningsscenen är väldigt vulgär och ger avsmak och man får ingen direkt förklaring till varför det inträffar. I resten av filmen får Emily flashbacks och ser sin vän i badkaret, där hon fann henne död. Vännen syns under sängen, i vardagsrummet och köket. Överallt. Hon ser även den maskerade mannen som vårdslöst våldtagit henne i fem dagar. Det är inte mycket som står rätt till i hennes huvud längre.

bild2

Skådespelet ska vi inte lägga ner mycket tid på, för det har inte skådespelarna gjort känns det som. Den som lyckas bäst är Estella Warren som spelar den psykiskt instabila Emily. Hon lyckas på ett bra sätt gå från ”normal” till instabil till kaos snabbt och smidigt, vilket karaktären kräver. Tack vare henne blir det inte ett totalt bottenbetyg. Manuset är luddigt och det händer inte speciellt mycket, vilket gör att det mesta blir en enda röra när väl saker och ting börjar hända. Och det blir inte bättre av stråkmusiken som ligger på genom i princip hela filmen. Det blir en del långa, tråkiga sekvenser där man hinner tröttna innan det blir någorlunda fart i historien. Fart och spänning är något som saknas lika mycket som bra skådespel.

bild4

Backstoryn handlar om Emilys gamla vän som tog självmord och fyller egentligen ingen större funktion och man får inte riktigt reda på så mycket om vad som hände och varför, vilket gör att sekvenserna där Emily drömmer eller ser i syne blir väldigt luddiga och man vet inte om det är verklighet eller dröm. Lever hennes vän, eller är det bara en mardröm? Jag hade gärna vilja se något mer om det förflutna för att kunna få ett bättre sammanhang.

Vulgära våldtäktsscener, dåligt skådespel och svagt manus är de tre saker som kan beskriva denna film bäst. Och sen att det är en Baldwin med i rollistan gör inte saken bättre… Se något annat istället!

The Stranger Inside, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-05-11T07:00:55+00:00 rating 1.0 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 11 maj, 2014